torsdag 23 april 2015

Rätt mycket kålsoppa

Det här med att bygga upp världen. Det är både plats och karaktärer. Vad som hänt. Vad som kommer att hända.

Jag slänger omkring mina karaktärer från plats till plats. Drar dem genom minnen för att hitta fram till vad som format dem. För vad är det som får dem att till varje pris undvika en viss situation? Eller att uthärda en annan för att det är den enda väg de ser, varför?

Eftersom jag inte skriver kronologiskt utan har vissa scener som kommer längre fram i berättelsen försöker jag lista ut vad som gjort att de reagerar på ett visst sätt. Varför går man med på saker man inte borde gå med på? Ställer upp på. Utsätter sig för. Vad finns i andra ändan, det man undviker?

Allra mest undrar jag hur långt de är beredda att gå. 

Samtidigt växer världen fram och får hus och hem, folk och lukter, rätt mycket kålsoppa. Det finns hattar på sned. Vattenpölar för att trampa sönder isen. Berg att klättra i. Någon som ropar från en balkong. Invridet i allting en oro, för världen håller på att ryckas undan och marken blir ett minfält.

Det är så himla lätt att skriva när man, ja, bara skriver. Har alltså hamrat ner ord som om det var november och jag höll på att skriva en NaNoWriMo-roman.

8 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Hamra ner ord som om det vore november är ju fantastiskt bra!

Susanne Olars sa...

Det låter så himla spännande, det här nya du bygger upp! Speciellt den invridna oron. Jag kan knappt vänta tills jag får läsa, så fortsätt skriva som om det vore november du! :-D

Eva-Lisa sa...

Det är ju det allra bästa, när orden bara forsar ur en. Hoppas flytet håller i sig länge :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Allra bästa med det är att det verkligen inte är november!

Susanne: Ja det här! Det är helt fantastiskt, det är så vansinnigt galet bra att oj! Okej, jag är tämligen euforisk och det kommer att lugna sig, men det gäller att vara bäst i världen den stund man får vara det.

Eva-Lisa: För evigt har jag tänkt att det ska hålla i sig. Resten av mitt liv liksom.

Pia Widlund sa...

Härligt med skrivflow!! Det är bara att passa på att njuta!

Jenny Holmström sa...

Hej!
Jag har nominerat dig till Liebster award! Du väljer själv om du vill ta emot priset eller inte.
Här är mitt blogginlägg: http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html
Mvh,
Jenny

emmaaskling sa...

Grymt med flow! Det är bara att njuta och skriva :) Kan inte riktigt säga detsamma men framåt går det. Om än sakta.

Mia Skrifver sa...

Pia: det ska jag.

Jenny: Tackar tackar! Få se när jag hinner bara. Så mycket runtrusande nu. Men frågor, ja det ska väl gå på nåt vis.

Emma: Flow kan ju vara av olika sort också. Ibland ordrikt och ibland mer en säker rörelse framåt, även om inte lika ordrikt.