fredag 24 april 2015

Skrivtid och annan tid

Fick den briljanta idén att trycka på en uppdatering av datorn. Men si då måste jag stänga skrivprogrammet. Vilket betyder att här sitter jag och väntar på att få börja jobba. Bra tänkt där.

Det är idiotiskt på alla sätt, för jag vill liksom skriva först. Före allt annat.

För jag vet vilken tid jag är som effektivast när jag skriver, det är nu. Brukar därför se till att få den skrivtiden, folk som vill ha möten med mig får placera in dem efter lunch. Före lunch icke. (Och uppdateringar kan liksom göras senare...)

Jag är inte särskilt skriveffektiv om jag ger mig själv en hel dag skrivtid, däremot producerar jag vad som helst om jag viker vissa timmar åt att skriva. Deadline liksom. Mycket sporrande grejer. För det är ju vad det är, att bestämma vilken tid man skriver, hur länge och hur mycket. Deadline.

Visst kan jag skriva efter lunch också, och gör det rätt ofta, men det är ett annat skrivande. Inte lika deadline, utan mer enligt vilja och behov. Inget fel på det heller.

Men nu sitter jag här och väntar. På att datorn ska uppdatera. Så att jag kan hålla deadline.


4 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Deadlines och att avsätta vissa timmar är väldigt bra. Jag skriver mindre när jag lallar runt och har hela dagen på mig, men några avsatta effektiva timmar är toppen. Skriver jag mer är det bonus :)

Susanne Olars sa...

Haha, det där har man ju gjort ett par gånger, och sen sitter man och stirrar på datorn som om det ska gå fortare då! :-D

Pia Widlund sa...

Inget är som väntans tider... trevlig helg!!

Mia Skrifver sa...

Sofia: Lallar runt, ja, det gör man ju ibland och inget händer. Inget alls. Så ja, vissa timmar är det som funkar.

Susanne: Du vet precis hur jag gjorde. Exakt på pricken.

Pia: Uff. Den som väntar på nåt gott...