onsdag 20 maj 2015

Brännande meningar

Förresten ägnar jag mig åt att samla brännande meningar. Vilket alltså betyder att jag går omkring och lyssnar uppmärksamt på om folk säger något som känns spännande. Då rycker jag det ur sitt sammanhang och antecknar det. Sen får det ligga ett tag, mogna, och bli min mening.

Jag har precis jobbat med en sån fras. Slängde den överst som rubrik och sen skrev jag. Eftersom saldot är en himla massa ord, inte för att jag räknar ord, utan mer för att det råkade bli rätt och ivrigt, ja, hur som helst, det var en bra fras att jobba från.

Det är dagens tips, lyssna på omgivningen. Kan vara vad folk säger, nån sjunger, ur film, vad som helst - stjäl en fras eller fler. Spara dem ett tag, skriv när frasen inte längre finns där den en gång yttrades utan har blivit din. Går att formulera om bara man håller kärnan, det som hettade till när du hörde vad som sades. 

5 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Tjuvlyssning kan ge många uppslag, men jag har även märkt att kommentarsfälten i bl a webbtidningar av olika slag, också kan ge bra inspo :)

Sofia Fritzson sa...

Jag tjuvlyssnade idag, men tyvärr missade jag det viktigaste och dog av nyfikenhet istället.

Någon sa så här: Nu när jag tänker på det känner jag ... äckel kanske inte är rätt ord, men jag skulle aldrig göra det idag, men då när jag väl gjorde det var det inget konstigt.

Ville liksom luta mig fram och säga: Ursäkta, men vad var det du gjorde, sa du?

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Inga sätt är fel. Och jag tycker att man kan få inspiration av vad som helst, för närvarande ägnar jag mig alltså åt meningar.

Sofia: Det andra alternativet är att fundera ut alla möjliga svar på det du inte hörde. Det kan man komma långt på.

carolastromstedt sa...

Jag är alldeles för dålig på att tjuvlyssna. Har för lätt för att stänga in mig i min egen bubbla. Nu när folk börjar komma ut på torg och gator borde det vara en bra lunchsysselsättning att smyga runt uteserveringarna och norpa åt sig lite ordsmulor.

Mia Skrifver sa...

Jag har faktiskt inte ens tjuvlyssnat alla gånger, utan gått på seminarier där det är legalt att lyssna och anteckna spännande meningar. Alltså många antecknar innehåll, men jag har då fokuserat på brännande meningar.