fredag 29 maj 2015

Dammar av

Projekt KB har historisk grund. Vilket betyder att jag undersöker platser, maträtter, kläder, redskap etc. Jag har inte gått in för att skriva så himla gammaldags och dammigt. Men då och då, ett ord.

Och det är otroligt vilka associationer som några gammaldags ord kan väcka. Bara att fundera på kappsäck blir något annat när man talar om koffert eller trunk. Ovärderligt är att kasta sig över Saob. Vilket fick mig att inse att jag ska tala om en hand-koffert. Det ni. Hand-koffert. Kommer dock inte att skriva det couffert.

Men kan säga att historiskt skriver man inte för att komma lätt undan. Betoningen ligger ändå på att det är fiktion, att jag ger min version även om jag plockar in autentiska händelser och namn. Sen gäller det förstås att minnas att karaktärerna vet inte vad som kommer att hända, även om jag läst in mig på det historiska. De får bära sin hand-koffert med sig i ovisshet om det någonsin kommer att bli möjligt att återvända.

2 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Att skriva historiskt är ingen lätt sak. Men man får ju blanda fiktion och verklighet som tur är och då kan man i alla fall göra lite som man vill :)

Mia Skrifver sa...

Lite eller mycket, beror ju på vem som läser sen om det här kan betraktas som stort eller litet ingrepp på historiens gång.