torsdag 7 maj 2015

Fobin flödar i Fantastisk podd

Grupp Malmö tar tag i Fantastikfobi i Fantastisk podd. Tycker jag att ni ska lyssna på, tycker att ni ska tvinga alla med den sortens fobiska läggning i er närhet att lyssna på det också, och ifall just du råkar vara en av dem - det är för dig, just det här avsnittet.

För jorå, har man ens nuddat vid fantasy, science fiction och/eller skräck, då har man garanterat också mött de skeptiskt höjda ögonbrynen, den hopsnörda munnen (alltså efter att orden om att "jag aldrig läser sånt" uttalats).

Personligen undrar jag oftast om folk över huvud taget vet vad man pysslar med inom den sorts litteratur som förvränger verkligheten, vad man alltså kan synliggöra genom att tänja på tillvaron. För övrigt också något jag kan tala länge om, och ja för övrigt, för övrigt något jag talar ofta om.

Mm, fantastikfobi, ja den flödar. Lyssna på podden alltså.

7 kommentarer:

Kugge sa...

Innan jag började läsa till exempel din och Maria Turtschaninoffs blogg hade jag inte ens tänkt på att folk var så avigt inställda till fantasy. Själv har jag aldrig tänkt på att "nu läser jag fantasy och nu läser jag vanliga romaner". Böcker är väl böcker och skildrar vår verklighet på ett eller annat sätt? Mycket fascinerad över att folk är så benägna att kategorisera.

Mia Skrifver sa...

Om alla hade den åsikten skulle det vara bra mycket enklare. Men det händer tämligen ofta att jag stöter på de som säger att de aldrig skulle läsa något sånt för att... Och sen finns det lite varierande förklaringar men alla bottnar i att fantastiken är liksom sämre.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Ja. Jag lyssnar på podden! Det är så fantastiskt roligt att lyssna på alla era diskussioner. Ibland glömmer jag nästan bort att jag inte sitter där, kring ert virtuella bord (eller träffas ni "på riktigt" och spelar in?) och blir lite frustrerad över att inte kunna vara med i samtalet. I övrigt, enbart fördelar. :-)

/Liv

Mia Skrifver sa...

Jamen exakt så! Jag har precis knådat in nåt om att liksom på nåt vis vara med i ett poddsamtal när man lyssnar. Och ja. Det skulle vara himla tufft att göra podd med dig. Att få in fler i samtalet ibland.

frida sa...

Så mycket roligt och mycket mycket som händer! Jury och bubbel och Island och intervjuer och det andra med. Lycka till med att få ihop det som är kvar av veckan och hoppad du får en fantastisk vistelse på Island.

Pia Widlund sa...

Det är häftigt med så många olika stilar, det gör nog att fler människor kan hitta in i skrivandets värld!

Mia Skrifver sa...

Frida: Här balanseras mellan turerna, so far, so good. Och Island, ja det blir spännande.

Pia: Så kan man också se det, ett bra sätt att se tycker jag.