tisdag 5 maj 2015

Författarskapet och poddlivet

Anletes svett. Har jag liksom slitit i. Just vred jag ur mig en kolumn. Före det en annan text som ska läsas upp i min frånvaro.

Men det mer spännande idag var att bli intervjuad för ett forskningsprojekt. Alltså att prata om sig själv som Författare (stort F) och författarlivet och försörjningen och what not. För då blir man helt enkelt tvungen att fundera på just det. Att hur lever jag egentligen, hur gör jag det, va va?

Tydligen lever jag alldeles utmärkt.

Jag har dock inte chockerat mig själv genom att säga något som jag inte hade tänkt på förr. Utan insåg medan jag talade om ekonomi, böcker, sammanhang, plattform och så vidare att jorå, jag har tänkt på det här.

Vilket alltså betydde att jag sen studsade, glad i hågen, hem och klämde ur mig en kolumn som satt lite hårt åt innan dess. Men tja, sen kom den. Och den handlar om podcasts. Inklusive Fantastisk podd. Förstås.

Imorgon är det novellprisutdelning i Arvid Mörne-tävlingen. Då ska jag som ordförande i juryn hålla tal. Det kan man ju också vara lite nervig över.

5 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Ibland kommer inspirationen från oväntat håll :)
Hoppas det går bra att hålla tal :)

Michaela sa...

Hoppas talet gick bra! Är nyfiken om vinnarnovellerna går att läsas nånstans, kommer det att ges ut en bok igen? :)

Skriviver sa...

Vad roligt att få bli intervjuad och inse att man verkligen tänkt över saker. Skön känsla, föreställer jag mig. Men du, din kolumn som du skriver, var skriver du den egentligen, och går den att läsa digitalt någonstans? Det är ju inte utan att man blir lite nyfiken, liksom :)

Pia Widlund sa...

Undrar också om man kn läsa vinnarnovellerna någonstans?

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: det gick fint. Trots nerver.

Michaela: jo det finns ett Mörne häfte, kolla sfv hur man får tag i ett.

Skriviver: jag skriver för Åbo Underrättelser och så vitt jag vet, nej, kolumnerna läggs inte ut på nätet. Ev kan jag ju själv ta bild och lägga ut en lurvig bild på texten, ska försöka minnas.

Pia: ja, de finns i ett litet "häfte" som möjligen kan beställas från svenska folkskolans vänner. Prova googla det.