fredag 22 maj 2015

Fråga experter

Som vanligt stannar jag upp i skrivandet när jag stöter på ett researchproblem, när jag inser att jag inte vet tillräckligt.

Har därför skrapat mig i skallen ordentligt, typ stora hårtussar slits av, igår och idag. För jag har liksom insett vad jag skriver om, så där på riktigt, förstått vilken fråga jag försöker få syn på. (Och det är naturligtvis stort hurra över det, bubblet flödar bara jag tänker på hur otroligt häftigt det är.)

Alltså har jag skickat en fråga till en expert. För jag hittar inga svar genom att söka på nätet, det leder mig bara till det jag redan vet.

Kanske är fråga experter det mest frustrerande jag vet. (Eller mest frustrerande är att ta i, men rätt så.) För då skickar jag iväg frågan, och sen väntar jag. Att söka själv, att läsa på, att titta på dokumentärer och whatnot, är mycket enklare, för då gör jag saker. Men vänta, det är bara segt. Samtidigt försöker jag hitta på rimliga svar själv. Så där, 15 orsaker-lista.

Helst skulle jag ha experten framför mig, men just nu vet jag inte ens vem det är. Utan frågar på sätt och vis i blindo. Fredagsfrustrationen är stor. (Bäst att tänka på att jag hittat frågan.)

Själv då? Någon lite mysig fredagsfräckhet som stör dig?

5 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Inget än så länge, bara irriterad på att vädret är så dåligt!

Mia Skrifver sa...

Då är vädret orättvist, här skiner solen så jag dragit ner gardinen för att inte bländas.

carolastromstedt sa...

Stör mig inte på något särskilt just nu men jag kan störa mig på att tvingas till research om jag är mitt i ett skrivflöde och upptäcker att jag inte kommer vidare utan informationen. Annars gillar jag research för det ger nya idéer.

Susanne Olars sa...

Det ska väl vara att jag har ätit mig lätt illamående av den knäckiga rabarberpajen, då. För övrigt är allt helt okej :-D

Mia Skrifver sa...

Carola: jag är researchen förespråkare, men jag vill aktiveras, att bara skicka ett mejl är så ... tamt.

Susanne: Rabarberpaj! Nu mår jag ännu sämre för nån rabarber har jag inte. Stackars mig. Himla synd om.