torsdag 28 maj 2015

Myterna och metoderna

Började dagen med den lilla mysiga frågan: så vad handlar det om, egentligen? Om vi säger så här, lättare frågor kan man ställa sig själv.

Ryckte och slet i frågan i min sidotext, alltså flödestext jag skriver innan jag skriver.

Sen visste jag något. Som vad jag skulle söka efter. Den som letar hen finner. Och till min förvåning, eller nä, inte förvånad alls, bekräftelse snarast. Jag hittade en myt. Inte så att jag tänker skriva om den i sin helhet, utan att ingredienserna finns där, och ger både det jag har och det jag kan göra. Very najsigt alltihop.

Myter ja. Dramaturgin oh la la. För de har berättats och berättats igen och måste ha sina hållpunkter. Det får det att kittla i skrivnerven. Min i alla fall.

Resultat därför, skrev så fingrarna trummade. Må alltså ha vaknat med en stor fråga, har bland tangenterna hittat en del av lösningen. Säger bara, att myter gott folk, det finns så mycket att ösa ur.


Och fråga inte vilken myt det är. För det kan vara en nu, det kommer att trassla in sig fler, för precis som med all text så tenderar de att tala med varann, myterna liksom. Förgrena sig, förena sig.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Bra att ställa sig frågan vad det egentligen handlar om!!

Mia Skrifver sa...

Lite då och då är det bra att göra det.