fredag 8 maj 2015

Persedlar och sedlar

Skillnaden mellan att resa med kappsäck och att åka på tågluff - jag kommer aldrig att lära mig packa för kappsäck. Det viktigaste på resor där man ständigt ska bära med sig sina persedlar är tvättmedel.

Well. Hell. Jag har i alla fall klämt ihop vad som ska klämmas ihop.

För övrigt tycker jag att persedlar är ett trevligt ord. Där är ju liksom både kläder och stuff inklämt i det.

Persedel. Kunde också omfatta just sedlar förstås, men si det gör det inte, inte för mig i alla fall. För det var slut på de isländska kronorna på Forex i Åbo. Tydligen ett större gäng på väg till Island sa killen. Jahadu, jorå. Visst är det så. Men alltså dumheten som är inristad i pannan på en i såna stunder får en att förneka att man har någon som helst kunskap om att jo jag ska åka i ett större gäng till Island, ja, jag kunde ha beställt kronor för nån vecka sen. Alltså kan man säga att jag liksom svarade undvikande och därefter dröp av. Utan sedlar att sälla till mina persedlar. (Men det ordnar sig på nåt vis.)

Och efteråt undrar jag varför jag reagerar så? Undvikande och med känslan av att vara en idiot, bara för att jag inte växlat pengar tidigare. Crazy måttstock man har.

3 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Precis det skulle kunna hända mig också. Det är ju ingen sport att vara ute i god tid! ;)

Frida sa...

Måste man växla pengar nu för tiden? Det skulle jag garanterat också ha glömt bort i så fall. Klarar man sig inte på uttagsautomater på plats och kortbetalningar? (Har ingen aning om hur det ser ut på Island).

Mia Skrifver sa...

Sofia: exakt. Och sport måste man va.

Frida: Det kan man men det är billigare att växla hos Forex än att betala extra för att man lyfter i en automat. Och ja, kort funkar ju, men ibland finns det ju platser där de inte tar kort.