måndag 8 juni 2015

Trilogi på tre sidor

Skriver synopsis. Inte en outline alltså. Utan synopsis över martrilogin. Rubbet på två-tre sidor alltså. Det ni, en trilogi på tre sidor. Vad tusan skrev man hundratals sidor för när det går att koka ner så där?

Det är klart att jag skalar bort ungefär tusen sidospår och bara koncentrerar mig på huvudintrigen. Jag försöker skriva in tema och karaktärsutveckling (inveckling) och dra ihop en helhet så att det ser hur berättelsen följer den huvudsakliga idé jag haft.

Väsentligt är att försöka formulera texten så att det driver framåt. Det ska vara tydligt vad som står på spel för samtliga, vad de bryr sig om och hur det hela slutar. Rena rama spoiler-berättelsen liksom. Känslor är viktigt. Kort och kraftigt.

Och jag har skjutit upp det här så länge så länge, men nu så. En första version är skriven. Gäller bara att slipa sen.

Varför jag skriver synopsis? Tja, jag vill ju helst att martrilogin ska nå lite längre ut än den nu gör, och med alla tre böcker skrivna så känns det som rätt läge.

7 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Låter som ett klurigt, utmanande, jättesvårt, fantastiskt roligt och nyttigt jobb!

carolastromstedt sa...

I vilket sammanhang ska du använda synopsisen?

Mia Skrifver sa...

Sofia: Ärligt talat så var det svårast innan jag började. Men jag KAN ju berättelsen och att återskapa den i korta drag var precis exakt nyttigt men lättare än jag hade trott.

Carola: Ska väl prova agenter och en annan grej som kanske blir och kanske inte blir till nåt.

Eva-Lisa sa...

Låter som en både kul och utmanande uppgift :)

Maria Turtschaninoff sa...

Ja! Ut i världen med marorna!

Skriviver sa...

Oj, alltså det låter så sjukt svårt! Men super att du gör det och att du börjar bli klar. Ska bli jättespännande att höra hur det går med agenter och utland :)

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Fast kul.

Maria: nå. Jag hoppas på att du banar god väg. Ser ju fint ut i alla fall.

Skriviver: jag hoppas verkligen att det ska bli spännande och inte bara dystert, men vete fasen med världen. Vi får väl se.