onsdag 8 juli 2015

Grönt glas

Igår gjorde jag och Lotta loppisrunda. För jag kan ju alltså inte få för många nya glas för bubbel. I synnerhet som de kommer att behövas på måndag då det ska vara fest.

Jag tänkte att det här med att köpa champagneglas kunde ju bli en hobby. Att jag kunde ju börja samla på just såna glas. Men just då fick jag syn på det här glaset:


Som jag alltså inhandlade. Bums. För jag har ju faktiskt ärvt en glassamling. Närmare bestämt gröna vinglas. Ingen stor samling. Men som jag nu personligen fyllt på samlingen (som alltså var min mammas) så har jag tydligen kört igång det hela igen.

Och det här med att samla stuff. En period samlade jag på kondomer. Bara så ni förstår, jag har samlat på grejer. Annat än böcker liksom. Har i och för sig kvar kondomsamlingen (de är alla trasiga kan jag säga, ingen idé att använda dem för det kommer inte ha den effekt man vill...) men den ligger liksom och samlar damm nånstans. Tror att gröna glas är mer grejen nu.

Över huvud taget, samlandet. Som alltså slog mig med det gröna glaset och jag kom på något till det där nya projektet, det där jag inte skriver på just nu när jag redigerar, men som naturligtvis hänger med mig ändå. Jag vet liksom vad huvudpersonen samlar på. En god insikt. Säger mycket om karaktärer ju. Dagens tanke alltså, ge karaktärerna något att samla på. Kan vara konkret, kan vara abstrakt.

4 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Vackert och originellt! Skål!

Mia Skrifver sa...

Skål indeed!

Skriviver sa...

Vilket fantastiskt glas! Jag blir grön av avundsjuka ;) Jag är definitivt en glassamlare i själ och hjärta (och så särskilt gröna glas eftersom det är min favorit färg, och vaser, förstås, glas och vaser är min akilleshäl), men vi har för lite plats för att jag ska kunna bejaka den där samlarnerven på riktigt. Blir det ett hus någon gång så ska jag skaffa ett riktigt vitrinskåp och DÅ. Då blir det allvar av samlandet....

Mia Skrifver sa...

Knepet är väl att i vanliga fall vara så himla kräsen, eller bara köpa dyra glas, då blir det inte många... Eller för mig har det väl rätt länge handlat om att jag inte var säker på om jag skulle utöka samlingen, tills jag alltså hittade glaset på bilden som ju är himla läckert. Men förstår ivern. Glas är så fascinerande. Helst alltså olika glas. I mängd.