måndag 27 juli 2015

I stugor och hängmattor

Läser igenom de bidrag i novelltävlingen som finns kvar efter viss gallring. Juryjobb eller sommarjobb alltså.

Det jag gör nu är mest att sitta och väga texterna med och mot varann. Nästan konkret. Lyfta upp dem. Hålla i dem. Flytta runt dem. Fundera på vad som stannat kvar. Varför. Vad de innehåller. Och det må vara ett läsjobb men det ändå just det där påtagliga som är viktigt. Vad jag tänker tredje gången jag läser texten. Hur den då fungerar. Vilka bilder jag längtar efter att möta på nytt. Det som nästan går att röra vid.

Jag tror det kan bli diskussion. För det är en häftig samling texter. Vilket gör mig glad. Att det sitter folk i stugor, kojor, lägenheter, på café, i bibliotek, hängmattor, vid köksbord och var som helst och skriver otroligt häftiga texter. Mer så, det är gott att det skrivs. 

3 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Vilket svårt jobb, men spännande att få läsa så många olika texter.

Pia Widlund sa...

Härligt sommarjobb. Har du lärt dig något på att läsa andras skrifter?

Mia Skrifver sa...

Sofia: Oftast är det fascinerande. Alltså vilka häftiga texter jag får läsa!

Pia: Kanske inte direkt lärt mig något specifikt för mitt skrivande men för att tala om text och hur man gör, det lär jag mig något om vid all sorts läsning.