fredag 3 juli 2015

Kristallklart

Två saker som jag på något vis ska få in i början av texten, som väl kan sägas handla om tydlighet, om mission control och vision control. 

Det är klart som fasen att sånt är viktigt, tydligheten. Men ack när det är så himla tydligt i mitt huvud, så pass, att jag tycker att vaddå vaddå? Fast jag förstår ju förstås och böjer mig. Tänker tydlighet tydlighet tydlighet - rabblar som ett mantra inför varje ny scen.

Sen sitter jag och tänker på filmen, A few good men (Tom Cruise och Jack Nicholson): "Are we clear?" "Crystal." Bara för att just i den lilla snutten replikskifte, åh, det är tydligare än tydligast. Att allt inte är så crystal clear alltså. Tvärtom är det lurvigt och luddigt.

Men ja, två saker som jag ska få in i början. Som ska bli crystal clear.

2 kommentarer:

Skriviver sa...

Jag älskar sådana replikskiften där alla är överens och sedan visar det sig att de inte är det. Som i dödligt vapen filmerna när en av dem säger "on three?" och den andra nickar, och sen börjar de ändå inte samtidigt och tjafsar om det resten av filmen.

Det där med tydlighet är verkligen hur svårt som helst. Tydligt, men inte övertydligt - det är ju ingen fast punkt på skalan, utan den ser olika ut för olika läsare och i olika genrer. Jag antar att man får bättre kläm på det efter ett tag, men för min del tycker jag att det är nästan olidligt svårt. Jag började med total övertydlighet och skriva läsaren på näsan - helst flera gånger, och sedan gick jag över till, väldigt hemligt och otydligt och aldrig, aldrig skriva läsaren på näsan. Inget av det var något vidare bra. Så nu försöker jag hitta mitten på skalan. Svårt är det.

Lycka till med ditt crystal clear!

Mia Skrifver sa...

Tror att det är något man alltid brottas med. Tydligt, övertydligt, otydligt. Också för att vissa grejer är väldigt tydliga för mig, när jag skriver, men som jag sen inte direkt skriver ut för att det kanske inte är så intressant. Och då ramlar man mellan alla stolarna och hötapparna just mellan de där orden. Fast jag ska väl också säga att jag sällan är övertydlig. Att jag oftare ägnar mig åt hemlighetsmakeri och sen behöver förtydliga så att andra också ska se och förstå vad som är på gång. Just nu är det exakt det jag försöker reda ut, sätta in små meningar som ska ge riktning och tydlighet. Och absolut, lätt är det inte.