torsdag 9 juli 2015

Medan blixtarna ven över himlen

Världens åska igår. Och så läser jag Johanne Hildebrandts Sigrid. Som alltså ingår i Sagan om Valhalla. Satt mest och tänkte på Thor och Mjölner medan blixtrarna ven över himlen och tänkte att jorå jorå, nu går det bra.

En snabb tanke gick också till Asterix och rädslan för att himlen ska falla över en. Jag menar såsom det regnade så föll den ju.

Lite grann tänkte jag på den där ena killen som alltid satte sig i bilen när det var åska om somrarna. Han var alltså himla rädd för åska. Ingen tanke på Thor alls.

Och sen när jag ändå tänkte på bilar så tänkte jag förstås på att vi bytt bil och får vår nya (inte sprillans ny men ny för oss) bil på fredag.

I alla fall åska, och häftiga väder över hövan, mycket fascinerande. Precis som Hildebrandts bok. För det var inte så att jag aktivt ägnade mig åt de där tankarna, mest fokuserade jag på att läsa. Det är ju i alla fall sommar och oj vad jag läser.

5 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Jag har inte läst någon av Hildebrandts böcker, men hon är en av de klokaste människor jag vet :)

Pia Widlund sa...

Ingen åska här men det skulle behöva rensas lite i luften!

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Känner du henne? I så fall, säg hej, vad bra skrivet. Me digs.

Pia: Här har rensats så det räcker och blir över. Nu kan Thor gärna dra vidare...

Eva-Lisa sa...

Nej, jag känner henne inte, men hon är från samma ort som jag bor på :) Skulle jag träffa på henne ska jag absolut framföra din hälsning.
Hon har ju skrivit många artiklar och krönikor över åren för olika tidningar, därav min kommentar om hennes vishet :)

Mia Skrifver sa...

Aha. Då förstår jag. Ja, gör det, om ni möts.