onsdag 29 juli 2015

Skriv om något genomtråkigt

Att skriva är att tänka. Alltså medan jag skriver formulerar jag det jag letar efter. Just nu, spänning. 

Jag menar, välj vad som helst, något trist allra helst. Riktigt genomtråkigt. Städning. Dagsaktuell diskussion i Finland om mångkultur (vad fasen än det ordet nu ska betyda kan man ju börja med, som om kultur var en). Allt snack om de unga som inte läser (eller om de läser. Varför inte om (van)vård av åldringar. Sommarvädret. Att ha skrivkramp. Jag vet inte vad som tråkar ut dig eller vad i just det som tråkar ut dig.

Men att skriva om det tråkiga, bara slarva ur sig allt om det i sisådär 10 minuter är en guldgruva. Efter ett tag hittar man spänningen i det tristaste. För man hittar sina tankar om det hela. Tänk skrivande liksom.

För att diskutera spänning skrev jag om åldringsvården. Det fick ordning på tankarna. Nu kan jag formulera hur jag tänker kring spänning.