måndag 13 juli 2015

Tapeter i alla rum

Ett rum klart. Eller rum och rum. Ja. Och klart och klart. Men har i alla fall börjat renovera. Numera när man kommer in hos oss möts man av solorangefärgade väggar. Det gör mig betydligt gladare än den tapet som hängde där förut. Jorå, jag ska ta bild på det hela när det verkligen är klart. 

Men alltså tapeter har jag tänkt mycket på. I synnerhet har jag tänkt på att ta bort dem. Även med tapetborttagningsmedel är det ett elände. Kladdigt. Klistrigt.

I alla fall. Man smetar på kletet. Väntar lite. Krafsar bort eländet. Och gläds över väggen bakom tapetstruntet. Väggen kräver visserligen en ordentligt tvätt och lite tilltäppande av gamla skruvhål men egentligen räcker det med det. Ja och sen grundfärg och färgfärg. Efter det måste vissa saker som funnits på väggarna, t.ex. medicinskåpet målas om för att färgen inte längre passar in. Jag menar, nåt hittar man alltid som inte riktigt stämmer efter att man bytt riktning. 

Så i det stora hela är det väl som att ha ett råmanus. Där man skalar fram det viktiga och putsar, för att sen ägna sig åt finlir. 

Se. Allt kan liknas vid text. Inklusive fula tapeter. Vilken himla tur att vi har fler rum. Och att alla är försedda med tapeter som ska bort. Jag ser verkligen fram emot att få slita ner tapeter. 

3 kommentarer:

Skriviver sa...

Ojojoj. Ny bil och nu nya tapeter, vart ska detta sluta?

Men det låter härligt, hur som helst. Det är skönt att förnya sig, och jag kan förstå att du längtar efter att ta ner tapeter. Det är något extremt tillfredsställande med att rent handgripligen förändra sin tillvaro och göra fint. Och visst är det precis som med text. Som nästan det mesta är!

Pia Widlund sa...

Visst är det lite som ett manus! Lycka till!

Mia Skrifver sa...

Skriviver: bra fråga. Kanske en resa också skulle vara bra. Så att jag inte tar i för mycket hemma.

Pia: tack. Ja och det känns inte ens långsökt. Åtminstone inte för mig.