fredag 21 augusti 2015

Ringar på vattnet

Så här: Varje morgon när min karaktär vaknar väcker hon sin kusin genom att hämta ett glas med iskallt vatten åt honom att dricka.

Det där pågår ända tills något gör att det inte länge kan göras. Men det är alltså en inrotad vana, svår att bli av med. Så pass förstås, att det sker också när det inte längre kan hända för att det alltid varit så. På morgnar är karaktären trött och glömmer, hinner fylla glaset med vatten, hinner gå fram till dörren, hinner gå fram till sängen. Hinner alldeles för mycket.

Jag sitter och funderar på just såna här "varje gång"-grejer beträffande min karaktär. Vad gör hen varje morgon/kväll? Vart går hen varje dag? Vad har hen alltid med sig i fickan? Vad tar hen med sig för att besöka en viss person?

Dels säger det mig en hel del om karaktären, dels påverkar det karaktären när jag inte längre låter det ingrodda mönstret fungera. Orsaken är att jag har haft svårt att få grepp om vissa delar av karaktären. Men alltså det iskalla vattnet som kusinen ska ha är rena dynamiten. Ringar på vattnet typ.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Mycket intressant tanke!

Mia Skrifver sa...

Mmm. Man kan utveckla den också. Genom att inkludera specifika ting.