tisdag 4 augusti 2015

Väder och vind

Klockan är inte ens lunch och jag har vridit ihop första versionen av talet på prisutdelningen. Heja säger jag.

Igår när jag stängde datorn kände jag stor iver för att jobba men enormt motstånd mot vad jag skulle hitta på för just det talet. Men vad fasen, sov på saken och genast lyser solen. Jorå. Precis det skrev jag om, regn och solsken. Lätt påverkad naturligtvis av Malmögängets väderpodd i Fantastisk podd. Den som går under den fenomenala rubriken "It was a dark and rainy night", vilket är ett Frankensteins monster-citat. Se vad jag kan för att jag just håller på att läsa om Mary Shelley.

I alla fall, vädret ja. Det är väsentligt i text. Själv har jag valt att ägna mig åt att i trilogin skildra de varmaste somrar jag kan tänka mig. För att just hettan, solen, för mig var den kontrast jag ville ha till ett i övrigt lätt besvärligt scenario. Om det också hade regnat då hade det blivit för mycket. Eller så beror det på att jag satt och skrev på trilogin under varma somrar eller längre söderut och solen mycket envetet letade sig in och värmde upp. Då blev det svettigt i värmen och skrivandet.

Tänk på det och lyssna på podden, många kloka ord där om väder och vind.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Det har du rätt i, vädret är viktigt. Kanske mer än man tror.

Mia Skrifver sa...

Med tanke på hur ofta vi talar om vädret, så jepp. himla viktigt.