lördag 5 september 2015

Dagens boktycke

För övrigt ligger jag över förväntan i min läsning. 

Inte för att nån haft några krav men jag läser mer än jag trodde. För brukar säga att sisådär 30-40 böcker i året och just nu läser nummer 40. Och det är Salla Simukkas Svart som ebenholtz.

Dessutom har jag börjat snegla på bokhyllan för att kunna rensa ut böcker jag inte behöver stå och ta upp utrymme mer. Men alltså, jag är rutten på hyllrensning. Därför sneglar jag och har lyckats ta ut ungefär tre. I alla fall om jag ska få rum med fler böcker så gäller det att rensa bland de som finns.

Det finns ju böcker jag kanske ska läsa och böcker jag aldrig ska läsa på nytt i hyllan. Och sen de där som är så himla fina att ha. Mina tankar om bokhyllans innehåll saknar all logik. 

4 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Att rensa böcker är en svår uppgift. Jag längtar tills vi ska köpa nya bokhyllor nästa år så jag kan köpa den där extra hyllan som inte finns idag. Jag tycker om att ha många böcker runt mig men de dåliga kan jag förstås undvara. Bra läst om du nått upp till 40 böcker i år! Det är mitt årsmål i år. 11 kvar så är jag där.

skrivalasaleva sa...

Sa till andra halvan igår när vi möblerade om lite lätt i vårt sovrum och i lilla bibliotektsrummet att nog behövs en bokutrensning. Sist lyckades vi rensa ut fem böcker (två år sedan). Kanske det dubbla denna gång? ;)

Skriviver sa...

Ja, det är verkligen svårt att rensa ut böcker - och det hör liksom till att det inte finns någon logik. Det är en väldigt känslomässig sak. Jag hade inget läsmål för året, men har skrivit upp allt jag läser lite för att se hur mycket det är och lite för att komma ihåg i framtiden (inspirerad av något av dina gamla inlägg om saken, tror jag), och nu är jag på typ 35. Och det är nog rekord för mig också. Senast jag läste så här mycket var nog i tjugoårsåldern :)

Mia Skrifver sa...

Carola: Om jag hade möjlighet skulle jag ha ett rum som är ett bibliotek. Alltså där det bara finns böcker och mysiga divaner att ligga och läsa på. Men det ryms inte in fler bokhyllor och inte böcker i dem, så rensa borde göras - men hör också min inre röst sig, jamen dubbla rader, dubbla rader...

Skrivalaselva: Fem böcker, jamen det är storartat. Om jag hade hatt, hade lyft den. Tio böcker låter mycket, svårt. Lycka till med det. Och jag muttrar mest lite om gallring i bokleden, sneglar bara, och vet att det kommer inte att bli mer än ja, fem böcker.

Skriviver: Jamen precis, bara för att jag skriver upp så tror jag också att det blivit mer. Möjligen för att jag också hörde mig tänka, att det borde ju gå att läsa en bok i veckan. Men nej, nåt mål har jag inte. Tycker att även om jag la av nu, med 40 lästa böcker så kommer jag att vara nöjd och belåten. Fast jag lär inte lägga av så det blir säkert fler. För tror inte heller att jag läst så här mycket om jag inte skrivit upp. Bra gjort av oss alltså!