fredag 30 oktober 2015

A och B

Skrivövning sa jag. Eftersom vi satte igång med dialogövningar så blir det en dialogövning. Samt tipset, vill man veta hur dialoger skrivs så ska man läsa dramatik.

I alla fall den här skrevs på onsdagens skrivkurs: Två barn, kalla dem A och B sitter i sandlådan. Du får ge dem fem repliker var. Skriv korta repliker. Bestäm vad de säger, bråkar om, hävdar. Och det är bara dialog, inga förklaringar om hur de rör sig och vad de gör. Allt som behöver förmedlas ska komma fram i dialogen. För dialog leder vidare och avslöjar stuff om dem som pratar.

Dialoger är knepigt och därför lönar det sig att städa bort förklaringarna i första omgången. Sen kan man lägga med handling. Men först bara prat för att få dialogen att göra jobbet. 

3 kommentarer:

skrivalasaleva sa...

Jag är dialoggalen ;) Eller, ja. Inte riktigt så. Men jag tycker så mycket om dialoger och hur de kan föra handlingen framåt.
Svårast har jag för de längre beskrivande passagerna. Då känner jag mig bara tråkig och att texten blir seg. Så för mig ligger det närmast till hands att arbeta mer med de beskrivande avsnitten.

Kati sa...

vad intressant, det låter som en kul övning :) och lärorik.

Mia Skrifver sa...

Skrivaläsaleva: Då får du kanske snarast öva dig på de passagerna. Om du inte i din dialoggalenhet hellre nappar på dialogövning ändå. Och då kan du begränsa hur mycket de får säga, så att de bara får använda två ord per replik.

Kati: Ja och den kan varieras på så många sätt. Det blev kul dialoger på kursen. För det bygger ju också på åsikter man har om hur barn låter i sandlådan...