fredag 2 oktober 2015

Berättelserna efteråt

Alltså det är naturligtvis himla skönt med stipendier som man fått.

Men det här med berättelserna efteråt, jag måste bli bättre på att anteckna vad jag gjort vilken månad. Nu har jag fått börja med det, göra en tidslinje över när jag gjort vad. Rena rama researchen på sig själv och vad jag pysslat med under året.

För visst jag kan slänga ur mig grejer: planerat för höstens framträdanden, läst noveller i tävling, skrivit på romanmanus (nytt projekt), finslipat i omgångar på Marlek, research genom att läsa historiska skildringar, miljöer, romaner, fakta, brev etc., deltagit i Archipealcon, hållit skrivkurser, besökt skolor...

Alltså listan kan ju gå på ett tag, men nu gällde det att veta vad jag gjort när för att det skulle vara relevant för just den här stipendieberättelsen. Och visst det går ju att säga att jag gjort ditt och datt då och då, men eftersom jag ändå pysslar med fiktion så föredrar jag att inte vara så himla fiktiv i en sån här text.

Och redogörelser för vad man gjort är en genre i sig. Den hör till den sortens texter som rentav kan göra så att man får klappa sig på axeln för att man är så himla effektiv. Det gäller bara att veta vad som räknas som bra jobbat.

6 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Det det är väldigt intressant, vad man egentligen gör, när man gör det osv för ibland känns det som att det är hur mycket som helst och ibland känns det ganska lugnt.

Eva-Lisa sa...

Alla göromål man lyckas slutföra är bra jobbat, tycker jag! :)

Heléne (Bokglam) sa...

Vad bra och föra loggbok över det. Tänk vad du spar tid när du väl ska söka dina stipendier istället för att sitta och kolla gamla kalenderbokningar i all evighet :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Ofta är det väl också det att när det väl händer grejer så händer allt helst på en gång.

Eva-Lisa: Precis. Att bli klar är tämligen bra jobbat.

Heléne: Nå, loggboken utfördes efteråt, men finns nu för följande rapporter. I fortsättningen ska jag försöka föra den liksom samtidigt och inte behöva leta datum här och där.

carolastromstedt sa...

Din blogg är ju en bra källa för research ;) Den är ju som en sorts loggbok den också.

Mia Skrifver sa...

Det var rena rama sanningen. För jag började med att titta på min lista över På gång... och kände enorm tacksamhet över att jag bestämt mig för att inte radera vad jag pysslat med utan har det kvar där. Mycket mycket mycket användbart.