torsdag 8 oktober 2015

Inte långsökt alls

Medan jag ledde skrivkurs igår ägnade sig Svenskfinland åt att dela upp förlaget Schildts & Söderströms i två förlag igen, så att det nya förlaget heter, ja, Förlaget. Och det nu, intressant nog, gamla förlaget naturligtvis fortfarande heter Schildts & Söderström. Det är dagens samtalsämne i Svenskfinland. Och det är inte så att förvåningen ens är stor, tvärtom, det har hängt i luften. Oj som det hängt i luften. Jag ska snart bege mig ut i nämnda Svenskfinland och diskutera saken.

Men först. En åsnebrygga av mått. För vad är väl lämpligare än att i denna förlagsfördelning fundera på hur karaktärsdrag fungerar. (Inte långsökt alls.)

Skivkursen igår fick en övning som handlade om att fundera på karaktärers egenskaper, karaktärsdrag. Närmare bestämt 6 stycken sådana drag. 3 goda och 3 mindre goda. Poängen är att försöka formulera så tydliga drag att det blir en specifik personlighet, och så att just den personligheten har vissa sätt att reagera på. Dessutom får man gärna komma ihåg att vissa drag också kan vara både på gott och ont. Dvs. om någon är tillitsfull så kan det i andra sammanhang betyda att hen är lättlurad.

Det kan vara knepigt att hitta 6 stycken särdeles häftiga karaktärsdrag och det är heller inte viktigast, utan att det finns 1-2 som är väldigt specifika. Till exempel, huvudpersonen i min fjärde bok kan sägas ha ungefär följande lite viktigare egenskaper: eftertänksam, allvarlig, modig och kan se saker som ingen annan kan se. Utöver det en del annat också som verkar motstridigt, som att hen är rädd - detta trots modigheten.

Att förlagsfördelning och karaktärsdrag - det ska bli fascinerande att se vad sånt leder till.

6 kommentarer:

Skriviver sa...

Bra sätt att komma nära sina karaktärer! Ska se om jag kan hitta mina karaktärers viktigaste eller i alla fall mest framträdande drag.

Och förlagsdelning! Det var ändå lite spännande. Vilket blir ditt förlag framöver då?

Mia Skrifver sa...

Det är ingen lätt grej att hitta, och gäller att inte låsa sig för hårt vid dem heller, men när man träffar rätt så är det himla bra för skrivandet.

Och jag har inte bytt förlag utan är kvar vid Schildts & Söderströms. Men jorå, mycket spännande och en del skrämmande. Just nu fascineras jag av diskussionerna kring för man kan nog lätt hävda att det är en molotovcocktail i Svenskfinland.

Pia Widlund sa...

Bra tips om karaktärerna. Jag håller på och funderar på att skriva ihop något om hur mina karaktärer ändras i bok nr 2. Detta kan vara ett bra sätt att börja på.

Mia Skrifver sa...

Fint. Tänk på att vara specifik så blir det utmärkt.

Frida sa...

Hoppas delningen bara leder till bra saker för din del.

Mia Skrifver sa...

Ja fasen. Exakt. Det hoppas jag också.