torsdag 22 oktober 2015

Skrivmusklerna

Dagens skrivtips är en aktivitet. Nåt jag satt hela skrivkursen att ägna sig åt under veckan.
Om du deltar i nån sport, annan aktivitet eller bara går ut och går - iaktta dig och din upplevelse. Gör mentala anteckningar medan du håller på och aktiverar dig. Efteråt går du hem och skriver: vilka kunskaper använder du, tankar och känslor du har, vilka muskler får jobba?
Poängen är att finnas i stunden, att skrivandet är nåt man gör också när man inte skriver. Att man liksom ser världen genom skrivandet ändå. Skriva är inte bara fingrar som hamrar på tangenter. Utan att berättandet pågår också när det är du som joggar, hoppar, går, målar, stickar eller vad du än pysslar med.

9 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Sant! Skrivandet bär man med sig hela tiden, även när man inte sitter vid datorn :)

Mia Skrifver sa...

Så är det.

Sofia Fritzson sa...

Väldigt sant!

Mia Skrifver sa...

Precis.

Pia Widlund sa...

Ja, man borde bli bättre på att anteckna i vardagen, men jag upplever att jag inte hinner. Å andra sidan kan man ju lägga saker på minnet och anteckna när man kommer hem.

Skriviver sa...

Så himla bra tips! Jag försöker ofta göra just sådana iakttagelser, och som Pia skriver ovan så är det inte alltid jag kan skriva ner dem, men ibland gör jag det efteråt. Och ibland blir det inte av, men det är som att jag över in en sorts förhöjt medvetande om kroppen och känslorna för ju mer jag gör det här, desto lättare är det ju att få ner bra saker när jag skriver utan att liksom, gå upp och göra själva grejen jag skriver om (jogga, steka pannkakor, ta en dusch, eller så).

Mia Skrifver sa...

Pia: Preci vad jag föreslår att skriv upp sen. Medan man håller på med vad det än är så gör man bara mentala anteckningar.

Skriviver: Det är väl huvudsaken att man liksom är medveten och tänker på vad man håller på med. För att sen kunna förstå hur man kan använda det också.

Kati sa...

Just! Man skriver ofta mycket även när man inte sitter vid datorn och knattrar. Hjärnan jobbar, man samlar stoff, kommer på vinklingar eller som här, iakttar sig själv mer ingående. Något jag pysslade med så sent som igår på promenad. Hur jag iakttog saker jag såg längs vägen och funderade på dem och på vad det skulle ha sagt om mig och min sinnesstämning i en text att jag noterade just dem.

Mia Skrifver sa...

Ja just det. Promenader är som vi väl ofta konstaterat rena rama guldgruvan för allt skrivande.