torsdag 5 november 2015

Rubba rutinerna, lite grann

Den här eftermiddagen drar jag alltså iväg på Kulturkarneval och ska leda skrivworkshop under namnet Skrivmaskin. Ska alltså sätta igång och packa. Huh.

Medan jag packar föreslår jag att ni gör samma övning som jag lät skrivkursen göra, dvs. att rubba en rutin. Något som du alltid gör på ett visst sätt, gör på annat. Borsta tänderna med andra handen. Sov på fel sida av sängen. Ät med kniv och gaffel i fel hand. Gå en annan väg till jobbet. Sitt på en annan plats (under bordet om du så vill). Behöver inte vara stort, bara annat, rubba rutinerna lite grann. Det gör dig medveten om vad du håller på med.

Och nu ska jag packa.

6 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Bra tips där, att rubba en rutin!! Kan vara bra att uppmärksamma sig själv!

Mia Skrifver sa...

Alltid. Och att skaka om sig lite grann.

Sofia Fritzson sa...

Det där med att rubba rutiner är mycket svårare än man tror, i alla fall för mig som gillar att göra saker på samma sätt, men det är väldigt nyttigt att prova.

Mia Skrifver sa...

Jag är också väldigt inrotad, men ibland förvånar jag mig själv genom att göra nåt på annat sätt. Det händer grejer då.

Kati sa...

Det lät intressant. Jag antar att man blri mer medveten om vad och hur man gör saker då, eller hur bundna vi är av vanor.

Mia Skrifver sa...

Ja precis. Och får över huvud taget syn på stuff.