fredag 27 november 2015

Slutled blir miljö

Dagens heureka: Jag vet vad platsen heter (nästan i alla fall) och jag vet var den ligger (exakt). 

Alltså det är i och för sig två orter som Projekt KB ska utspela sig på, men den ena har inte velat bestämma sig för var den finns. Så jag har ägnat morgonen åt att rota runt bland ortsnamn, i synnerhet slutled på orter. Sånt som: -by, -hult, -ryd, -backa, -stad, -köp, -borg, -hov m.fl. 

Och det här med att veta plats är avgörande. Ändå, samtidigt som jag vet exakt utgångspunkt så kommer det att i trakten där jag placerar min ort att uppstå en ny, för utgångspunkten är inte riktigt vad jag vill ha och då blir det istället fiktiv ort med eget namn. Därför letade jag slutled.

I alla fall, det betyder ett enormt kliv framåt. Det betyder att miljön blir tydlig. Vissa ingredienser jag letat efter har dykt upp. Ingredienser som har med miljön att göra, som handlar om vem arbetar med vad till exempel.

Det är otroligt vad läsning av en brevsamling kan göra.

6 kommentarer:

Kugge sa...

Åh! Det är de bästa stunderna när man äntligen får ett svar på en sådan fråga. Spännande!

Mia Skrifver sa...

Mycket. Så pass att jag ropar högt och skrämmer katterna men det får de ta när de ska störa mig och lägga sig på mina brev.

emmaaskling sa...

Härligt Mia! Känner igen. "Ropar högt och skrämmer katterna" :) :) :)

Mia Skrifver sa...

Sen tittar de surt på en. Och surare blick en katters det får man leta efter.

Sofia Fritzson sa...

Så skönt när sånt där kommer tillrätta för en!

Mia Skrifver sa...

Verkligen gott när sånt händer.