torsdag 24 december 2015

God jul!

God Jul förstås!

Nu kommer jag att göra nåt så ovanligt som logga ut över julen. Återkommer med en årssummering. För just nu alltså, jul i mängd. Och jag gillar jul. För lugnet. För mysigheten. För min mamma som i tiderna gjorde julen till en av de finaste traditionerna.

På julannandagen ska det läsas högt. Ur Tove Janssons "Granen". Skrev en kolumn om det, som jag tyvärr inte kan dela med mig av för den är låst. Men poängen är, ja läsning. Och just den texten har lästs i många år i mitt hem. Först av mamma, numera av mig.

Plus att jag faktiskt ska läsa Fibuls julkalender också. Och sista luckan hittar ni här.

I alla fall, ät gott, krama om folk och lyssna på julsånger.

Ses när jag återvänder från julpaus.

2 kommentarer:

Skriviver sa...

God jul till dig också!
Alltså, det där med högläsning. Ingenting som vi har haft som tradition hos mig (däremot också en mamma som gjorde julen till det finaste, finaste), och det kanske jag borde ändra på. Det låter så obeskrivligt mysigt. Hur många är det som lyssnar på din högläsning, alla? Hur får du med dem? Tycker inte barnen att det är roligarer med datorer och plattor och telefoner och sånt?

Mia Skrifver sa...

Då barnen var små lästes för de vuxna. Men sen ville de också lyssna. Och just Tove Janssons Granen är kanske en av de bästa novellerna om jul nånsin. Prova läsa för vuxna. För. Man behöver lite annan syn på julen. Mumin fixar det. Och visst barnen gillar plattor etc men de kan ta paus. Något år ritade de medan de lyssnade.