söndag 3 januari 2016

Årsresumé över skrivande 2015

Ålrait. Jag är tillbaka.

Och tänkte börja med en sammanfattning av 2015, skrivandet liksom.

Bäst 2015. Well. Trilogin klar. Känslan fortfarande klart på topp med det. Att jag klarade det. Att jag verkligen fixade den vansinniga idén att skriva en trilogi på tre år. Inte bara det förresten, jag är nöjd med min trilogi. Den blev det jag ville. Och jag har besökt bokmässor och cons och skolor. Jag har pratat här och där om att skriva om just den där trilogin. Bästa sån grej var faktiskt när jag besökte en skola och de skulle skapa en karaktär tillsammans och flippade ut tämligen vilt. För det är viktigt tycker jag, att våga låta det spåra ur i planeringen. Men kanske var det allra bästa förstås förstås Releasefesten, att fira tillsammans med andra att det var klart. Det kändes som en present i sig.

Skrivit. Ja det har jag. Även om jag i mitt nya projekt körde hårt in i en vägg efter att trilogin var klar. För att jag inte riktigt såg helheten först. Ägnade lång tid åt att stirra ut genom fönstret. Har iakttagit folk på tak och i bageriet nedanför mitt fönster. Och så, förstod jag att jag helt enkelt skulle planera allt. För att det är så många saker som inte är lätt att minnas. Jag höll trilogin i huvudet till stor del, men det funkar inte med Projekt KB så nu är den under scenplanering. Det går sakta men säkert och känns rätt. I övrigt har jag skrivit tal, kolumner och allt möjligt så skrivit det har jag.

I övrigt har jag: hållit fler skrivkurser än någonsin då jag också ledde workshops på radion. Det var en bra grej. Att också fundera på hur man skriver spännande, personligt och gör berättelser när det handlar om ett mer direkt skrivande. Jag utmanades av det och var väldigt nöjd efteråt.

Dessutom har vi målat om ett rum hemma och det gör mig fortfarande glad att komma hem i vår solvarma ingång.

På gång 2016. Jag har bokat ny resa till Leros, skrivresa alltså. Hurra! I maj i maj! Dessutom ska jag i mars till Umeå littfestival och prata om trilogin. Det börjar en ny grupp med Litterärt skapande, den tvååriga författarutbildningen, där jag är handledare. Priser i lyrik ska delas ut i Mörne och von Schoultz-tävlingarna som vanligt. Jag ska tillbringa Runebergsvecka i Jakobstad för att tala böcker både inför vuxna och i skolor. Och just nu läser jag ett manus som jag ska kommentera.

Allra mest ändå, skriva vidare på mitt projekt. Samt slipa på ett annat manus som snart kan få betraktas av någon utomstående igen. För det är den där fjärde boken jag hunnit med under trilogiskrivandet, även om den alltid legat lite på is med jämna mellanrum.

Så 2015 avklarat och 2016 på gång. Gott nytt år folks!


9 kommentarer:

Kugge sa...

Vilket år du haft! Grattis ännu till trilogin, otroligt bra jobbat! Ser fram emot att höra (läsa) mer om ditt nya projekt du håller på. Men allra mest ser jag så klart fram emot littskap! :) Ses om några veckor!

Sofia Fritzson sa...

Vilket kanonår! Och 2016 verkar ju arta sig riktigt bra det också :)

Mia Skrifver sa...

Kugge: Jo ett mäktigt år. Med mycket skriv. Och 2016 med ny littskap blir häftiga grejer det. Så jepp, ses snart.

Sofia: Det ser lovande ut ja. 2016. Få se i slutet sen hur resumén ser ut. Hoppas ditt 2016 blir skrivlysande.

Maria Turtschaninoff sa...

Ursäkta - du har skrivit en bok TILL under arbetet med trilogin?

MASKINEN FRANCK.

Mia Skrifver sa...

Jo. Men det var ett NaNo-projekt. Som liksom skrev sig själv nästan. Och så i nån väntan-fas så jobbade jag om den. Nu har jag inte tittat på den på länge, kan ju hända att den är fruktansvärt dålig.

Maria Turtschaninoff sa...

Men skitsamma om det är bra eller dåligt - fyra böcker på tre år, det är sjukt fint!

Mia Skrifver sa...

Jo. Fast utmattningen nu efteråt har varit ganska stor. Men nu börjar det liksom kännas roligt igen.

Skriviver sa...

Oj, vilket otroligt år! Och ja, det är ju inte utan att du låter som en maskin, så mycket som du hunnit med :) Otroligt inspirerande! Du är GRYM!!!

Mia Skrifver sa...

Möjligen grym, eller så bara jätteivrig när det liksom äntligen lossnade författarskapet och skrev av blotta ivern eller nåt sånt. Och ganska disciplinerad, det är väl maskindelen det.