måndag 18 januari 2016

Bitvis och långsamt eller så inte

Fatta hur löjligt glad man blir när bitar av det man skrivit används i skolor! Alltså ur Martrådar har det ju plockats nåt tidigare och nu återanvändning av den novell jag vann Solveig von Schoultz-tävlingen med 2005 (himla länge sen ju). Novellen heter "Vid tillfället druckit alkohol". Och att jag säger löjligt glad beror ju på att det liksom blir mer liv på saker som används i andra sammanhang också. Det lever sitt eget liv sen.

Och under tiden jobbar jag vidare med Projekt KB. Funderar på långsamheten liksom. Men det är alltså fel ord. Det är inte alls långsamheten jag är ute efter utan nånslags kombo av vardag, händelser och vissheten om vad som ska hända. Va? Alltså jag menar att jag försöker tänka på scener som är före allt händer, som beskriver hur det var, samtidigt som jag vill att det ska vara himla klart vart det är på väg. Kanske man kan beskriva det som den där grejen med att ett ljud hörs från rummet bredvid och karaktären blir säker på att det är nåt farlig där - öppnar dörren och där är ingen. För vad det än var är på väg. Den sortens scener. Under planering nu. För det andra tror jag att jag ser hur det ska vara. Nu är det långsamheten innan smällen.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Härligt Mia, du är på G!

Mia Skrifver sa...

Oh yeah. På G på G.