onsdag 20 januari 2016

De vill så många grejer

Skrivkursen började igår. Tisdagarna blir betydligt roligare när skrivkursen börjar. För det är så himla kul. Mycket av vad vi pysslar med där handlar om att treva sig fram, att försöka hitta det allra bästa i skrivandet - alltså lekfullheten.

Inte det bästa i just texterna som produceras, det är inte viktigt alls, utan just det där, leka sig fram till berättelsen. Och samtidigt dyker också just det bästa i texter upp, det oväntade. För att mitt i skrivandet är man inte uppmärksam och då kan det slinka in vad som helst.

Det allra häftigaste är när jag sitter där och leder och står i, men då, mitt i, får en egen idé därför att omgivningen är tillåtande. Något som alltså hände igår. Känslan då! Plus att jag slår mig för pannan över hur enkelt det är när jag väl ser det. Att det dessutom är det jag själv säger åt andra att leta efter. Ta reda på vad karaktären vill. VILL.

Därför har jag gjort en lista, där jag radade upp en mängd vill. Också det jag har utgått från - men vetat att inte riktigt räcker för hela bågen. Men nu så!

Det är dagens tips, gör en lista, lång, på allt din huvudperson vill. Eller en biperson som du inte riktigt får tag på. Lång lista. Allt de vill. Vissa grejer kan de få. Men nånstans där i listan ska det dyka upp. Jag slutade inte skriva på min lista förrän det där ena ordet dök upp som fick kugghjulen att rassla på plats.

10 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Bra tips, tack!

Kugge sa...

Så enkelt och så bra tips!

Eva-Lisa sa...

Listor är alltid bra :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Bra. Vassego'.

Kugge: Enkelt, märkligt nog, så bäst med sånt. Vassego'

Eva-Lisa: Så är det. Fler listor borde göras, och jag gör många.

carolastromstedt sa...

Det där var ett bra tips! Det ska jag skriva in i mina karaktärers mappar.

Mia Skrifver sa...

Dessutom är det kul. Så jag kör vidare med resten av karaktärerna.

Pia Widlund sa...

Ett bra tips som jag ska spara!! Tack Mia!

Mia Skrifver sa...

De nada.

Katarina sa...

Härligt inspirerande inlägg. Och listor är verkligen the shit!

Mia Skrifver sa...

Sant!