onsdag 27 januari 2016

Den där grejen som du tänker att EN SÅN!

Det händer ju att man läser nåt och blir liksom fascinerad och tänker att EN SÅN VILL JAG HA i en text jag skrivit.

Som underjordiska gångar till exempel. Som jag nån gång läste om i en bok och tänkte att mörkret ju, hur de lutar sig över en eller vidgas. Vad allt som kan hända i underjorden. Så då plockar man upp det och gör dem till sina egna.

Eller som nu. Inte en grej direkt. Utan en handling. En fest också. Svinslakt. Det vill jag ha. Och har alltså planerat in. I synnerhet var det den stora bunken med det heta vattnet som på nåt vis tilltalade mig och vad allt den kan användas till.

Så ungefär det föreslog jag igår på skrivkursen, fundera på nån sån där grej som du läst om. En som du tänkt Wow så häftigt, en sån! Om det är mur, slott, trollstavar, gräddbakelse, båt - allt funkar. Ta (läs stjäl) det och gör till ditt eget.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Bra tanke. I musikens värld får man stjäla 4 takter och i skrivandets värld kan vi väl också passa på att ta lite tankar, miljöer och händelser av andra. Om vi formar om det lite snyggt så blir det ju till vårt eget.

Mia Skrifver sa...

Författare stjäl som korpar, skator och andra stjälande djur. Men inte rakt av nej. Det ska göras om. Grejen är ju ändå att allt använts så det är lite svårt att uppfinna hjulet.