torsdag 28 januari 2016

Det ska böjas i tid...

Sitter och bidar min tid. Eller om jag går ur tiden. Eller kanske tiden läker alla sår? Och pengarna förstås, tid är pengar.

Försöker tänka på tidslinjerna i projektet. Väldigt konkret och exakt. Detta för att just den här berättelsen spänner över flera år och jag tänker inte berätta alla åren. Det skulle bli världens tråkigaste text att göra i dagboksform.

Min vana trogen har jag börjat med att fundera på hurdan sorts tid det finns. En lista naturligtvis:
  • restid
  • samtid
  • påsk
  • vintertid
  • födelsedag
  • besökstid
  • time out
  • ögonblick
  • klockslag
  • nästa dag
  • evighet
  • middagstid
Alltså kan hålla på länge. Det finns tid. Tid finns. Poängen är att eftersom det är flera år så behöver jag nedslag i tiden, något jag förstås redan har planerat men nu behöver jag kolla att det stämmer, att berättelsen faktiskt rör sig över den där tidsaxeln. Att det trots långt tidspann finns kortare bitar av tid som ger en känsla av rytm och rörelse, av förändring också och kanske allra mest av nödvändighet.

Det är också lätt frustrerande för jag ser ju att det finns märkliga tidsglapp, att jag måste tänka på att ja just det, tiden går. Och att karaktärerna inte kan stanna i tiden. Tids nog ska det bli rätt.

Inga kommentarer: