onsdag 13 januari 2016

Frodas och formas

Det växer fram det där manuset, eller planerna snarast. Frodas och formas. Det jag nu behöver treva mig fram kring är hur och vad det positiva är, alltså det kan inte bara vara undergångsstämning.

Hittills har jag lyckats klämma in en mängd elände, saker går sönder, tas ifrån folk, hår klipps av, stöld avslöjas, farliga platser, farliga människor, tokiga människor och det är kallt och det smäller.

Men. Så enkelt är det inte. Utan det behövs också de där fina partierna, det som gör allt värt något. Precis där ska jag sätta igång. För det var en viktig poäng i radioprogrammet jag lyssnade på, blandningen mellan positivt och negativt. (Jo, det var precis så konstigt att lyssna på mammas röst som jag hade tänkt igår.)

Bara det, att det är en sak att veta att jag ska leta upp positiva grejer som händer och en helt annat att faktiskt göra det. Tror att det blir till att stirra ut genom fönstret ett tag... 

4 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Låter som att du är på god väg! Härligt!

Kati sa...

Åh nej, kallt och hår som klipps av?? :o Då behövs det något positivt som väger upp lite, även om det bara är något litet :)

carolastromstedt sa...

Precis där står jag också i mitt manus. Fast jag behöver väga över mer åt det negativa, det mindre trygga. Inte alltid så lätt att hitta rätt balans men tankearbete är en bra metod i förarbetet. Så stirra på :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Det är jag. Och slogs av undran, när kommer tvivlet? Sen slog jag undran hårt.

Kati: Tror till och med att det måste vara stort, att det behöver väga upp ordentligt.

Carola: Vi borde kombinera. Jag kan skriva de negativa bitarna och du kan lätta upp stämningen.