fredag 15 januari 2016

Lönebringande och lönebringande

Förutom att alltså planera egen roman så håller jag på med mer lönebringande arbete också. Eller lönebringande och lönebringande. Det beror väl på hur man ser på det hela. För det ena jobbet får jag nånslags mötespengar. För det andra jobbet får jag nånslags läspengar. Att inte bringar det så värst.

Jag läser ansökningar och det är rätt mycket och på väldigt många sätt. Alltså tips från coachen här, när/om ni söker stipendium, tänk på att den som läser ska läsa många. Att om man ska sticka ut så ska man sticka ut, men inte genom att säga t.ex. att jag ska skriva en roman under ett år. Det ska alla jag läser just nu. Varenda en av dem ska skriva en bok av nån sort. Så frågan är vad det är med det där ena skrivandet som höjer det över det andra. För det finns aldrig tillräckligt pengar att dela ut. Om det fanns, då räcker det med att skriva att jo, jag ska skriva en roman.

Det andra jag pysslar med är att läsa en sån där bok i vardande. Alltså ett manus som jag ska kommentera. Få saker är så kul som när man får läsa nån annans manus och gillar det. Eftersom jag ska kommentera så går det ju inte att sträckläsa precis, men nästan.  En häftig text, jag lär mig saker också. Om världen och liv.

Att lönebringande kanske på annat sätt snarast det här läsandet. Mer så där att lönen kanske är något helt annat än pengar ibland.

5 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Jag håller också på med ett manus jag ska kommentera. Har kommit halvvägs så jag har lite att göra i helgen! Det är svårt men spännande och man lär sig en hel del på vägen!

skrivalasaleva sa...

Att kommentera manus är ju det, jättekul alltså. Om man gillar det. Och jag har haft turen att läsa ett jättebra manus, både spännande och välskrivet. Då var det riktigt kul att kommentera. Men innan var jag rädd för att jag inte skulle gilla det eller att det skulle vara enorma missar att ge feedback på. Det hade inte känts lika roligt.

Mia Skrifver sa...

Pia: Jag är lite mer än halvvägs. Lycka till med din läsning.

Skrivalasaleva: Jag funderar egentligen ganska sällan på gillar och inte gillar i manusläsningssammanhang, för kommenteras ska det ju ändå. Och även om en viss bok inte direkt är skriven för mig som läsare i första hand så behöver jag kunna granska den ändå. Men, när jag gillar, verkligen storgillar, då är det alldeles otroligt häftigt.

Anna Hansson sa...

Men det är ju sååå svårt att skriva ansökningar! Jag har sökt stipendium från Författarfonden åtta gånger utan att få... Kan du inte tipsa lite mer om vad man ska/inte ska skriva?

Mia Skrifver sa...

På många sätt är det inte helt lätt att tipsa generellt, för det beror ju också på stipendiefond - lite som att hitta förlag, att vad vill just den fonden ha. Men ja. Jag ska försöka ringa in, utgående från hur jag själv tänker när jag läser stipendieansökningar. Men precis som förlag, det är människor och folk är olika, folk vill ha olika saker.