torsdag 21 januari 2016

Vad man ska tänka på, kanske, eventuellt

Jag fick en fråga av Anna, som handlade om det här med stipendium. Att vad man ska tänka på.

Well. Jag tror egentligen inte att jag kan ge nåt enkelt svar. Utom att det sitter människor med olika åsikt och läser text. Att det är fler som ska sitta och tala om texten. Att de har olika smak.

Å andra sidan, kanske inte alls. Kanske det finns grejer att tänka på:

  • var specifik, konkret. Alltså har du tagit reda på saker om det du ska skriva och berättar om det, inget luddigt om att du ska skriva en roman eller en trilogi. Vad handlar ditt projekt om?
  • ingen tomgång, alltså säg inte samma sak tre gånger
  • bra grej att kunna göra med projekt man söker pengar för: pitch, alltså lär dig berätta om ditt projekt i sisådär tre meningar, kanske färre. Och att sen efter pitchen kunna skriva lite mer om handlingen och tänk på att det inte är viktigt att hemlighålla så värst för ansökningsläsaren får ändå inte springa omkring och berätta vad du ska skriva om
  • tidsplan, realistisk. Även om du just nu har världens flyt och har tänkt skriva 12 böcker på ett år så är det vettigare att fundera ut tid för planering, research, skrivtid etc. 
  • ofta ska du också kunna berätta om dig själv som författare och ja det är fint om man skrivit 50 böcker, men jag tror att det är ännu finare att kunna säga nåt om hur man skriver dem och i vilket sammanhang man liksom finns
  • och så, well hell: tonen, din ton, det som gör att det du ska göra är just ditt projekt för det finns inte just nåt som är så himla oskrivet, så ton, din röst som kan lägga in det där som får hen som läser att studsa till för att oj, här kom det nåt
Men sen beror det förstås på vad det är man söker pengar för, vissa gånger ligger man rätt i tiden för att det är något som betonas extra det året.

Sen finns det en bunt självklarheter, alltså som där det där med att stirra ut genom fönstret, som i och för sig är en av de viktigaste bitarna i skrivandet men som inte låter riktigt så övertygande ändå (märkligt, jag vet). Alltså saker som är som de är men som inte behöver sägas. Som att ge mig pengarna för då får jag skrivtid.

Viktigast ändå, vare sig man får eller inte får stipendium, fortsätt söka för som sagt, det är människor som läser, de har olika önskemål om vad de blir intresserade av.






4 kommentarer:

emmaaskling sa...

Oh, vilket bra inlägg. Har bara sökt en gång och det var väldigt rookiemässigt förstår jag nu. Jag fick inget stipendium. Och det förstår jag också nu. Haha! Alla är vi barn i början :)

Mia Skrifver sa...

Jo nå. I och för sig alltså, så kan du skriva bästa ansökan och ändå inget få, för att andra också skrev bästa. Så det där med rookie, ibland är det väl det, ibland är det för att det inte finns tillräckligt att dela ut så man måste liksom väga goda mot goda. Och det är himla jobbigt. Men kul om du gillade inlägget!

Anna Hansson sa...

Tusen tack!! Det hjälpte mer än du kunnat tro, tror jag! :)

Mia Skrifver sa...

Vad bra! Då bara, lycka till med kommande ansökningar.