onsdag 6 januari 2016

Vädra ut

Om man behöver prova på hur det känns när vädret biter en i varenda del av kroppen så är det perfekt väder. Lyckligtvis är det inget jag behöver alls. Så tittar bara lite snett ut och konstaterar kallt, urk och fortsätter med mitt.

Vädret ja. Som ingrediens i berättelser. Alltså att känna det i huden, kanske mest ansiktet just idag. Tårna. Fingrarna. Och om man går in, hur otroligt hett det blir då av allt man svept på sig i lager. På lager. Allra mest ändå, vad kan man göra en kall vinterdag? Eller ännu mer vad kan man inte göra? Som att inte bli stilla, utan går man ut så är man tvungen att röra sig.

Mmm, jag tror att en vinterscen blir bra. En där det ska frysas som tusan. Måste fundera på varför.

3 kommentarer:

Skriviver sa...

Visst är det härligt med väder i text?! Jag älskar också det där att liksom gå runt och känna in hur det känns i kroppen när det är kallt och skillnaden mellan torrt kallt och fuktigt kallt och hur det känns beroende på vad man har på sig eller hur det blåser... det är bara så, jag vet inte - det får texten att leva så mycket, och jag själv lever i texten. Det är underbart.

Däremot att vara ute i kylan för att jag måste, det kan jag gärna vara utan. Jag sitter gärna inne och tittar ut en sådan här dag - och är ganska nöjd med att sambon och barnen har gått en lång promenad till Hemköp (för det har brunnit på vår närmaste affär under nyår...), medan jag får ligga på sängen och läsa Bram Stokers Dracula och relevanta sekundärtexter inför morgondagens seminarium. Egentligen extremt lyxigt, när man tänker på det :)

Sofia Fritzson sa...

Jag gillar att skriva om just den årstiden som är, så det passar mig bra att det förekommer vinterscener även i mitt manus.

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Kroppen är ju liksom lätt a och o när man ska beskriva just vädret, för det är ju i den det liksom kniper och svettas.

Och Dracula! Jag kan hålla föredrag om Dracula. Blir alltid sugen att läsa om den när nån nämner den, alla de maktdimensioner som finns i den boken. Åh. Jo. Så ja, extremt lyxigt har du det! Och jag blir lite avis.

Sofia: Ofta är det ju lättare att skriva om det som pågår, för då kan man bara liksom gå ut och känna efter. Men just nu skriver jag med alla årstider så vissa scener handlar om att fundera på humlor istället för hur det biter i kinderna.