torsdag 18 februari 2016

Bildtext

Har jag sagt att jag håller på med ett lite annorlunda projekt? Jag skriver bildtext. Eller vad man ska kalla det. Jag skriver text till fotografier som ska vara på en utställning. Och jag skriver dikt. Om kvinnor.

Det påminner mig om hur otroligt givande det är att arbeta med bilder. Jag har alltså tittat på de här bilderna i många omgångar innan jag ens började skriva. För att hitta rätt. Och sen var det ju det där med ordet fruntimmer som körde igång hur jag ska göra.

Skriver ord, associerar för att leta mig fram till de ord jag behöver för själva texten som också på något vis är en berättelse om den kvinna som finns på bilden. Även om jag tar mig himla mycket friheter i tolkningen.

I alla fall, kort sagt, skriva till bilder är grejer det och att skriva på annan sorts text är himla bra för skrivandet så där annars också. 

3 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Låter både spännande och utvecklande. Kan vara skönt att få göra något annorlunda!

skrivalasaleva sa...

Låter som att kreativiteten får ta sig nya uttryck och nya vägar. Kommer tänka på att det liknar en skrivövning jag uppskattade mycket under en skrivkurs när bilder fick styra. Mycket roligt och givande :)

Mia Skrifver sa...

Pia: Framför allt skulle jag säga att det är just det som är det fina, att göra nåt annorlunda. Jag tror ju att allt sorts skrivande ger också mer till det som jag betraktar som det huvudsakliga.

Skrivalasaleva: Ja, det är en ofta använd skrivövning på kurser, för bilder är bra. Det här är ännu bättre eftersom texterna ska vara med på utställningen liksom. Jag menar, kul ju, att kombinera text och bild för utställning.