tisdag 23 februari 2016

Det bredaste av flin

På mig skiner solen eller så är det mitt himla breda flin som skiner. Av och an har jag ältat perspektiv och döden och vad är grejen med alltihop. Och igår på kvällen (samt naturligtvis vidare under natten) fattade jag och kugghjulen snurrade.

Jag insåg att man kan dö på många sätt. Och att huvudpersonen vägrat meddela mig vissa väsentliga fakta. Hah!

Tänk så här, man går omkring eller sitter och glor eller läser en bok eller äter mat eller vad tusan allt jag hållit på med och vet, vet, vet att nåt inte stämmer och med en bestämd knyck snurrar rullgardinen upp och solen visar hur dammet virvlar i rummet. Jag och magkänlsan är överens. Vi vet exakt varför denna berättelse måste berättas ur en jagberättares perspektiv. Vi vet vad som inte kommer att avslöjas i första taget.

Solen skiner på mig och mitt flin, det bredaste av flin.

6 kommentarer:

skrivalasaleva sa...

Jag har också fått en sådan där uppenbarelse alldeles nyligen. Och det gör att jag vill skriva precis hela tiden. Måste ju tyvärr jobba men ändå... Bara att veta vad jag vill skriva nu. Vad jag ska skriva. Underbart!

Mia Skrifver sa...

Just det just det. Vet vad jag vill skriva och snart snart ska jag göra det också och inte bara söka efter rätt sorts magkänsla på möjliga vägval.

Pia Widlund sa...

Bra med uppenbarelser, det förenklar livet väsentligt!

Mia Skrifver sa...

Indeed they do. Indeed they do.

carolastromstedt sa...

Zing!! Härligt det där när zinget ljuder och allt blir så tydligt :)

Mia Skrifver sa...

Jo, nu gäller det att få till det också.