tisdag 2 februari 2016

Fyra år! Alltså bloggen. Alltså fest

Jamen folks! Jag håller ju helt på att missa att jag faktiskt bloggat fyra år sen första februari. På senare tid har jag i och för sig blivit betydligt latare och tenderar att hoppa över vissa dagar, men jag har liksom inte lagt av och knappt tänkt tanken på fyra år.

I alla fall, när jag liksom når såna här märkliga milstolpar som jag verkligen inte trott att jag skulle ta mig till så behöver det väl firas på nåt vis. Och jag tänkte att jo, jag har ju den där trilogin... så folks!

Jag lottar ut två böcker som party. Tänk så där kalas med lite bag att ta med hem.

Och det jag vill att man gör här i kommentarsfältet är att man berättar om en figur av något slags folktro eller liknande. Detta eftersom Martrilogin handlar om en mara och jag är oerhört fascinerad av mytologiska figurer - är du? - undrar jag. Och vilken och varför? (Det är fritt att tolka mytologisk figur enligt hur du anser att det passar dig.)

7 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Grattis till bloggen!
Det har väl inte undgått någon att jag gillar sjöjungfrur :) Ett annat väsen jag är intresserad av är skogsrået. Det är något med det lockande förföriska och det bedrägliga som fascinerar mig.

Katarina sa...

Grattis till fyra år!! Starkt jobbat!

Marie sa...

Finns en varelse i japansk mytologi som kallas nurikabe, ett slags fantomvägg som vandrar runt och spärrar vägen för folk. När någon försöker ta sig förbi nurikaben växer den på alla håll och kanter i oändligheters oändlighet. Tycker det finns en stor grogrund för fröer till nya berättelser i japansk mytologi, och nurikaben är ett fint exempel på detta :)

skrivalasaleva sa...

Fyra år. Det är bra gjort! Tror jag når dit i sommar... :)
Jag är galet förtjust i nymfer. Till stor del för att när jag var kanske tretton år tittade jag i en fantastiskt illustrerad "sagobok" där de klassiska mytiska varelserna presenterades i nordisk tappning och där fanns några helt ljuvliga bilder på just nymfer och särskilt den vattenbundna nymfen kom att väcka fantasin så tillvida att hon blev en egen karaktär i en fantasyberättelse jag skrev något år senare. Tyvärr har jag inte sett sagoboken efter det.

Malin sa...

Grattis! Jag är också förtjust i skogsrået, det är en spännande typ. Men jag behöver inte vara med i lotteriet, för jag HAR alla dina böcker redan! Hoppas vi ses nu i veckan, det är ju middag i morgon, men jag måste se om jag är i skick att komma ...

carolastromstedt sa...

I april är det fyraårsjubileum för min blogg också. Grattis till oss båda att vi orkat hänga i så länge! :) Någonstans har jag hört att medelåldern på en blogg brukar vara tre år.
Mytologier av alla slag har alltid fascinerat mig och mixas en del i min egen berättelse. Men det väsen som altid fascinerat mig mest är fågeln Fenix. En fågel med ursprung från många olika delar i världen och lika många olika symbolvärden. Främst symboliserar den sinnebilden av odödlighet.

Mia Skrifver sa...

Sofia: Ah, sjöjungfru och skogsrå. Det är nästan som ytterligheter, jag menar, lätt olika platser de bor på.

Katarina: Tackar!

Marie: Det håller jag så med om. Japansk mytologi har mängder av figurer att använda sig av och nurikabe, jamen så känns det ju ibland som om det skulle stå en sån i vägen. Hade inte hört talas om den förut, tack för det!

Skrivalasaleva: Nymfer, och det finns så många sorts av dem. Mycket användbart. Och det där med att inte ha lyckats spara de där ungdomliga alstren är alltid lika trist.

Malin: Skogsrå, ja, skogsväsen är bra att hålla koll på. Och det var himla kul att ses!

Carola: Fågel Fenix ja, alltså på nåt vis fåglar i stort, alla dessa mytiska flygande figurer, otroligt fascinerande.