onsdag 10 februari 2016

Vad är det som luktar?

På skrivkursen i år har jag infört en ny kategori övningar, de heter "glöm inte" och så dyker det upp lite varierande stuff som ofta tenderar att försvinna ur folks texter för att man liksom varit ivrig och hittat rätt i själva innehållet. Och det är bra. Fast sen ska man kontrollera vissa detaljer. Som igår då, dofterna, lukterna. Glöm inte dofterna ägnade vi oss åt igår, och då att gestalta dofter.

Under veckan som kommer ska deltagarna någon dag under veckan, på väg hem från jobb, skola eller var de nu tillbringar sina dagar, ja då ska de liksom "lukta på Åbo" och dokumentera det genom att fundera på hur man beskriver en doft. För dofter behöver beskrivas med andra ord och dofter. Dagens skrivtips därmed, hur doftar/luktar det där du är ute och går?

6 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Dofter tycker jag är bland det svåraste att gestalta, men det är också något som verkligen skänker liv åt en text. Bra övning m a o :)

Mia Skrifver sa...

Jo du. Tror rätt många tycker att det inte är särskilt lätt att beskriva en doft så att den faktiskt doftar i textform. Jag till exempel tycker att det är rätt knepigt.

Skriviver sa...

Jag är en person som tänker väldigt mycket på doft i allmänhet, så jag brukar inte så ofta glömma bort den i text, men det ÄR ändå svårt. Det finns liksom inte lika mycket grundmaterial att utgå från när det gäller dofter som när det gäller synintryck (i alla fall känns det så - möjligen finns det lika många dofter som det finns saker som syns, men problemet är i så fall att vi inte har namn för dem på samma sätt).

Mia Skrifver sa...

Just det. Jag skulle säga att ett tips för att fundera på dofterna är att blunda. Annars tenderar synintryck för seende att ta över. Det är förstås inte så lätt gjort om man är ute och går och så, men tja lite grann går det ju. Och poängen är väl att försöka hitta sina egna sätt att beskriva doft på. Jag tror att alla sätt är rätt. Kan också säga att mina skrivkursisar hade helt suveräna beskrivningar av dofter på en annan övning.

skrivalasaleva sa...

Dofterna tycker jag om. Men glömmer dem nog allt för lätt, precis som du säger. Alltid bra att bli påmind :)

Mia Skrifver sa...

Ja, jag påminner ju mig själv också...