måndag 7 mars 2016

Efteråt tröttare än Törnrosa

Alltid lite överväldigande med stor publik. Och jag tänkte på att jag borde skaffa mig visselpipa eller annan klocka att ringa i för att få samtalen att liksom tystna. Alltså det funkar ju med att först höja rösten och sen sänka, men jag tror jag ska leta efter något att ge signal med ändå. Bra att ha liksom, när man inte har mikrofon.

I alla fall. Det roar mig att i stora grupper där alla ska vara med om samma sorts workshop och minst en person, men ofta några till, behöver berätta, att "nä nä, jag skriver ju inte alls nånsin". Och då säger jag, "hmmm, det gör du nog, du har bara inte tänkt på det".

Ja sen kör jag igång då och berättar lite raskt och retoriskt att skriva är rätt många fler saker än att vara författare och att det här med workshop handlar om att ha det kul.

Med hjälp av damerna själv delades de ändå in i fyra grupper för att inom varje grupp kunna läsa upp sina texter för varann. Fast vi gjorde också en gemensam läsning. Som viktext ungefär, alla fick läsa en mening var, bara för att få höra varann säga något.

Det som skrevs var dikter och ord för att hålla sig till korta och någorlunda kraftiga texter. Talade alltså också lite om rörelse, bildspråk och rytm. Och ord förstås.

Det var skoj och definitivt något av det mer utmanande att försöka ta in så många personer, de var visserligen inte 43 utan kanske 38, alltså inte så värst många frånvarande. Och efteråt var de fortfarande på gott humör och tyckte att de hade fått det de ville ha. Alltså lite text att använda sig av, skriven av dem själva.

Själv var jag tröttare än Törnrosa efteråt. Och nöjd. Ja, det går också att jobba med stora grupper.

4 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Vad härligt att det gick så bra!
Tror också att folk sällan tänker på att de faktiskt skriver, även om de inte skriver på en bok :)

Mia Skrifver sa...

Ja alltså, jag har tänkt på det där rätt mycket, att skrivande är så mycket mer än att skriva bok. Och att det är viktigt att inse hur mycket man faktiskt behöver skrivandet till, dvs. också räkna annan sorts skrivande. Till och med inköpslistor är ju en viss genre.

skrivalasaleva sa...

Roligt att det gick så bra och roligt att för höra lite om hur ni arbetade. Nöjda deltagare brukar ju ge nöjda gruppledare också :)

Mia Skrifver sa...

Korrekt. Mycket nöjd gruppledare skulle jag säga. När jag gör sånt här som jag inte gjort förut, alltså största gruppen nånsin med skrivövningar och det går bra, ja då känns det ju extra fint.