tisdag 1 mars 2016

Gästbloggare: Charlotte Cederlund

Jag har besök. Av Charlotte och jag har bett henne skriva om hur det kommer sig att hon i sin bok Middagsmörker valt just samer. För jag tycker att det kanske är det mest fascinerande med nordisk fantasy, att den använder sig av det nordiska. Alltså vill jag veta mer om det. Så här, Charlotte, välkommen hit: 


När jag började skriva min debutbok Middagsmörker, som är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi, visste jag ingenting om samer. Jag hade inte fått lära mig något om dem i skolan, inte läst några tidningsartiklar och inte sett några dokumentärfilmer. Jag visste bara att samer fanns, att de levde i Norrland, att de bar kolt och hade renar. Det var allt.
Så här i efterhand skäms jag över min ignorans. Samerna är Sveriges ursprungsbefolkning. De har levt i Sápmi (det område som omfattar samernas historiska bosättningsområden i Sverige, Norge, Finland och Ryssland) i tusentals år. Borde jag inte ha vetat mer om dem? Borde inte vi alla göra det?
Av de läsarreaktioner jag fått hittills har det varit tydligt att jag inte är den enda som varit outbildad i samernas varande. Vad beror denna okunskap på? Är det för att samerna är en minoritet i Sverige. Bara ca 80 000 av Sveriges 9 miljoner invånare? Eller beror det på geografi? Att jag som skåning inte är intresserad av nyhetsinslag som berör orter som ligger norr om Hallandsåsen? 
Kanske beror det på bristen av litteratur. Samisk skönlitteratur hör inte till vanligheterna, varken sådan som är skriven av samer eller sådan som är skriven av sådana som jag. Ändå är den samiska kulturen, historien och mytologin fylld med romanvänligt stoff. För oavsett om du vill skriva fantasy (som jag), historisk skönlitteratur eller politisk så finns det mängder med material att basera din historia på. 
Mytologin har massvis av intressanta ingredienser för en bra fantasy-historia. Det finns schamaner, magi, andar, gudar, gudinnor, formskiftare och mycket mer. Historien är fylld av svek och utsatthet, mycket på grund av den Svenska staten.  På 1600-talet tvångskristnades samerna av svenska kyrkan, under 20-talet utsattes de för nedvärderande studier i rasbiologins namn och på 40-talet förbjöds de att tala samiska i skolan. Politiskt finns ständigt pågående konflikter, till exempel den mellan den samiska rennäringen och gruvbolagen. 

Om fler romaner skrevs inom dessa ämnen, skulle vår kunskap om samer då öka? Kanske. Det är åtminstone värt ett försök för om genomsnittssvensken delar min tidigare uppfattning om samer ligger vi illa till. Den var nämligen inte bara förlegad utan rent felaktig. Samerna är mycket mer än koltbärande renskötare. Hur mycket mer vet vi först när vi tar oss tid att läsa på om deras kultur och historia. Det är tid vi alla borde ta oss. Oavsett om vi bor i Skåne eller Lappland.



9 kommentarer:

Kugge (Michaela) sa...

Fint skrivet Charlotte! Tycker att det samiska är just det som lyfter ditt manus (åtminstone för mig), det ger en extra kick till berättelsen!

Ell sa...

Det faktum att vi inte lär oss någonting om vad Sverige gjort mot samerna i skolan tycker jag är sjukt. När jag gick i skolan pratade vi hur mycket som helst om förintelsen och det är klart det är viktigt att lära sig om, men det är så himla lätt att bara "ja, typiskt de onda tyskarna att hålla på så, VI skulle minsann aldrig ..." trots att vi ju visst utfört folkmord - på samerna. Har inte läst din bok (än), men ser fram emot att lära mig mer om den samiska kulturen och jag hoppas verkligen att det blir bättring med det i skolundervisningen i framtiden.

Sofia Fritzson sa...

Intressant!

Pia Widlund sa...

Bra skrivet Charlotte, intressant läsning!

CharlotteC sa...

Michaela: Tack! Jag håller med, det samiska gör min berättelse annorlunda och det gillar jag verkligen!

Ell: Ja, visst är det konstigt. Pratade med en tjej som är lärare och nu står det visst i läroplanen att barnen ska lära sig om samers kultur och historia - frågan är dock hur mycket det faktiskt blir av det. Hoppas du tycker att min bok är både underhållande och informativ! :)

Sofia: Tack Fia!

Pia! Tack, roligt att du tycker det!

carolastromstedt sa...

Det lyser i hela texten att detta engagerar dig Charlotte :) Det smittar och jag hoppas fler blir intresserade efter att ha läst din bok. Vi (sverige) behöver ta vara på vår kultur och kunskap om den är ett sätt.

CharlotteC sa...

Carola: Ja, det gör det verkligen! :) Och det hoppas jag också! Jag tror att vi alla mår bra av att bredda synsättet på vad som är vår kultur!

Katarina Persson sa...

vad intressant! Jag håller med Ell om att vi borde lära oss mer om dem i skolan.

CharlotteC sa...

Katarina: Ja, eller hur - så konstigt att det missats helt i vår generation. Hoppas att läroplanen är bättre nu!