onsdag 9 mars 2016

Sökt sig till andra jaktmarker

Kill your darlings, darlings. Så tänkte jag när jag kom till slutet av scenplaneringen. För det jag hade tänkt om slutet hittills innehöll snarast nya berättelser. De har nu dött. Klippts av. Sökt sig till andra jaktmarker.

Räknade till 43 scener/kapitel. Delar av detta finns, ca 70 sidor. Mycket i dem är fel och ska ändras för att stämma med målet och tiden och typerna. Och jo, det kan bli fler scener. Det finns bitar där jag undrar om det riktigt stämmer och om tiden går för fort och vad det betyder.

Men folks. Bland döda darlingar har jag hittat ett råmanus. Ännu saknar jag, till min egen stora förvåning, en vettig titel på detta. Har däremot rätt många inte så bra titlar. Antar att det löser sig förr eller senare och att någon halvdöd darling visar sig leva vidare.

Och nu är det dags att förvandla råmanus till text.

6 kommentarer:

Kugge sa...

Åh spännande! Och grattis till ett hittat råmanus!

Brukar du förresten komma på titeln tidigt? Med Vad heter ångest på spanska? dök titeln plötsligt upp efter kanske ett års skrivande, tvåan har bara arbetsnamnet Nationen, men jag känner inte att det kommer att bli den slutliga titeln.

Susanne Olars sa...

Hahaha, tanken på halvdöda darlingar är ju jättespännande! Att de kan komma och gå, liksom. Kanske finns de i bakgrunden och bildar ett gäng som tillsammans kommer tillbaks och blir en helt ny berättelse? Smyger sig på dig när du ont anande sitter och stirrar med kaffekoppen i tron att du själv bestämmer över dina tankar? Det är ett rafflande yrke du har, minsann! :-D

Mia Skrifver sa...

Kugge: Jag är en hejare på titlar och de brukar dyka upp genast och styra mig åt rätt håll. Jag kan i och för sig också ändra titlar när jag känner att de spelat ut sin roll. Jag gillar över huvud taget att leka med rubriker. Vilket hela nästa projekt kommer att genomsyras av. För tänker mig att jag ägnat mer tid åt kapitlens namn just nu, mer än själva boktiteln. Men den dyker upp.

Susanne: O ja. Rafflande var ordet. Omringad av zombie-darlingar är jag. Dagarna i ända. Kanske ännu mer med just detta projekt eftersom så mycket bygger på saker som varit.

Pia Widlund sa...

Jaa, darlings har jag en hel hög med. Jag rensar både under tiden jag skriver och efteråt. Sen är jag helt darligs-lös...

Sofia Fritzson sa...

Jag gillar när titlarna kommer till en tidigt, men en del sitter längre in än andra. Härligt med råmanus ändå.

Mia Skrifver sa...

Pia: Det händer att jag odlar mina darlings, att jag tänker att de dök upp av nån orsak. Men tja ibland dör de.

Sofia: Ja, helst får de ju dyka upp genast, men annars så kommer de när de kommer.