tisdag 8 mars 2016

Tids nog

Skriver scenlista att någorlunda hålla sig till. För tja. Tid. Igen.

Med ett långt tidsintervall blir det ju segt om man ska berätta om varje händelse och dag och högtid som ju tenderar att flyta liksom in i varann. Istället tänker jag mig nedslag i tiden. I vardagar. I högtider. Även om mycket utspelar sig första året så har jag, hur ska jag säga det, jo, skjutit upp till exempel julafton. Den blir viktig först senare.

Scenlistan gör att jag ska kunna hålla bättre koll på alla tidsplan och historiska händelser - hoppas jag. Än så länge har jag inte riktigt listat själva det historiska för måste få scenerna avprickade först, men sen blir det att försöka låta det som är sant slinka in också.

Det är rätt mycket tid att hålla koll på i det här projektet: historisk tid, scentid, hela berättelsens tid, åldrar, upptrappning, fritid, restid, längre och kortare vistelsetider, smärttid, skuldtid osv. Att jo, tid, det påverkar allt i den här texten.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Oj, det låter komplicerat. Ett riktigt mastodontjobb. 😮
Men det fixar du och det låter intressant med. 😊

Mia Skrifver sa...

Mastodontjobb är också kul så det ordnar sig.