fredag 4 mars 2016

Ytterligheternas skrivkurser

Jag ska leda skrivworkshop för 43 damer på lördag. Det ni! Ska bli spännande att se hur det går.

Just nu tänker jag mest att jorå, stora grupper ha jag väl stått och babblat för. Men det här är rekord på skrivintresserade. Jag kör tydligen ytterligheterna i år. En skrivkurs med hälften grabbar. En skrivkurs med så många deltagare att jag inte tror vi kan läsa upp alla texter. För så här: Om det skulle ta bara en minut för varje person att läsa sin text... ja, alltså det blir enligt mina matematiska kunskaper 43 minuter. Men det tar alltid mer tid än en minut, alltid. Det är alltså vad jag funderar på, matematiska problem. Trodde jag verkligen inte att jag skulle göra i år.

Medan jag försöker räkna rätt, lyssna på Fantastisk podd där Malmö svarar på lyssnarfrågor. Om det inte redan var klart, skulle jag ha bett dem utreda mitt matematiska problem. Nu får jag fixa det själv.

(Det slår mig att svaret på frågan som är oklar om livets mening i Liftarens guide till galaxen påminner om min lördag. Alltså svaret är 42 men vad frågan är vet man inte så noga.)

Fortsättning följer i nästa nummer...

8 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Vad härligt med en skrivworkshop där ledaren travar in med Liftarens guide till galaxen-feeling! Där skulle jag vilja vara med! :-D

Katarina sa...

Hehe. Ytterligheternas skrivkurs. Det låter något det. :)
Och det räcker väl inte med att de läser upp dem heller, ska man inte säga något om dem med? Kanske alla vill säga något. Och om alla 43 ska säga något på en minut om varje deltagares text...

Mia Skrifver sa...

Susanne: Ja, jag tror att jag ska hitta frågan. Eller nåt.

Katarina: Nå, det kan man ju göra lite olika, beroende på skrivövning. Men jag tror jag har lite fina idéer för att hitta rätt och på nåt vis kanske också räkna minuterna noga.

Sofia Fritzson sa...

Det var en rejäl skara! Vad spännande :)

Heléne sa...

Ojojoj, 43 personer! Det var många det. Vad spännande :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: En rejäl skara, o ja. Även om några förstås uteblev så var det ändå 38.

Heléne: Mycket spännande. Men man ska ju utmana sig själv. Så det gjorde jag. Och det gick fint.

carolastromstedt sa...

De kanske kan delas upp i grupper och läsa upp för varandra i dem? Men jag tror du löste det där alldeles galant :) Det skulle vara roligt att delta i en av dina kurser någon gång men tyvärr är det ju lite långt till Finland, hehe. Jag får nöja mig med att kika in här ibland för det händer titt som tätt att att jag inspireras och idéer kläcks i mitt eget skrivande.

Mia Skrifver sa...

Jo då. Jag delade in dem i grupper.
Och om du känner för det så kommer jag att ha en kurs i juni, under en helg. Då kan man lättare haka på när det liksom går att bo den folkhögskola det ordnas på.