fredag 15 april 2016

Att semikolon kanske det kanske

På tåget igår satt jag och läste i Ursula Le Guins Steering the craft och vad hon säger om rytm. I synnerhet kanske vad hon säger om semikolon.

Jag har inte använt semikolon i skönlitterär text, inte som jag minns i alla fall. Men nu. Jag fick stark lust att göra en riktigt riktigt lång mening med semikolon. En av poängerna hon gjorde handlade om hur semikolon kan förstärka. Att det led som följer efter ger tyngd åt förledet. Det här inte direkt nytt för mig, men alldeles otroligt nytt när det handlar om skönlitterär text, att tänka att jag skulle kunna skriva så. Och hur det skulle påverka rytmen. För punkt är punkt, med många punkter blir det en viss rytm, med längre meningar blir rytmen annorlunda. Så vilken sorts pauser vill jag ha, tänker jag.

Något i den text jag skriver nu har sökt efter längre meningar. På olika sätt. Och just nu överväger jag alltså semikolon. Allt för att få en annan rytm.

Jag vet inte om det blir så, vi får se. Men jag känner att det kunde vara en möjlighet. Fast det är förstås sen, när jag liksom slipar rösten mer, flödet i den.

Att semikolon. Även om jag också, samtidigt, känner mig lite skeptisk.

5 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Heja, satsa på semikolon! Jag brukar fasta i samma tankegång, lockas att använda det tecknet men samtidigt känna mig, just det, skeptisk. Jag vet inte varför. Det är ju inte så att ett semikolon bits. Eller? Alltså, nu lämpar jag över semikolon-ansvaret på dig :-D

Pia Widlund sa...

Jag har ett semikolon med i nuvarande bok, i förra var det fler. Jag har hört både positiva och negativa saker om semikolon men jag tycker det är helt ok! Och du, trevlig helg!

Mia Skrifver sa...

Susanne: Ha ha! Nå, jag ska göra mitt yttersta för att axla detta semikolon-ansvar... Och hoppas på att du har rätt, att de inte bits. Så hårt.

Pia: Jag brukar säga att huvudsaken är att man kan använda dem rätt. Men jag är alltså inte helt säker på att det är min grej även om jag känner ett visst intresse för att prova. Och trevlig helg själv!

Eva-Lisa sa...

Inte heller jag har använt mig av just semikolon. Kanske borde börja överväga det för som du säger påverkar det helt klart rytmen.

Mia Skrifver sa...

Ja vi får väl prova lite och ta bort ifall rytmen inte funkade sen. Det går ju att lite försiktigt undersöka semikolonets vara eller inte vara.