onsdag 13 april 2016

Börjat spåna på talet

Jag har börjat spåna kring det kommande pristalet som jag ska hålla 4.5 i samband med prisutdelning i Arvid Mörne-tävlingen.

Än så länge är det rätt spretigt även om jag vet ungefär vad jag vill tala om. (Jag kan inte berätta om ämnet än, sen, när det är skrivet ja). I alla fall, det roar mig, alltså jag tycker om när idén till vad jag ska tala om i nåt visst sammanhang vaknar, hur jag sen går och funderar på det. Att jag på nåt vis ser idén överallt. Ett litet ord där och ett litet påstående här. Plötsligt verkar alla omkring hålla på och skriva talet åt mig på nåt vis.

Ja ja, jag vet, det är klart att jag liksom söker upp ämnet medan jag aktivt och inte så aktivt funderar på det. Rimligtvis finns allt där också när jag inte ser.

Jag gillar det. Fokuset, intresset som vaknar och riktas och hur det rör på sig för att det dyker upp i sammanhang jag inte tänkt mig. Mest kanske för att jag faktiskt inte tänkt mig så värst utan låter det mer skölja över för att hitta rätt i textfragmenten.

Och sen då, för att jag gillar det också, att hålla själva talet, hoppas på att de som lyssnar gillar det, att de tycker att jag säger nåt som de inte tänkt sig kanske, eller bara nåt som berör, nåt litet bara.

Förstås, det är som med helt vanliga skrividéer det här att skriva tal, att det växer och vrids fram och tillbaka innan man kan säga att råmanus blivit mer än så.

Inga kommentarer: