torsdag 7 april 2016

Sneglar på ett manus

Just nu sitter jag och sneglar på ett manus som jag har fått. Ett som jag ska läsa och kommentera. Det är fascinerande, den där början, innan man vet något alls, bara sneglar. På titeln, smakar på den, första meningen, andra också, rent av första stycket. Jag börjar ofta så, mina läscoachingar, med att snegla, smaka på det där allra första. Innan jag sen ska kasta mig över allting och sluta smaka, sluka, vräka in.

För det är så jag ofta närmar mig text. Så där, vad är det här då? Nyfiket. Vad vill den här texten mig? Det är alltid den viktigaste frågan, vad vill den här texten mig? Sen behöver det inte ha något med mig egentligen att göra. Utan jag som läsare av någon annans text ägnar mig åt att söka efter de där bitarna som gör en roman oberoende om det är roman som är för just mig eller för någon annan.

Därför också, gillar jag det där första, när jag inte vet vad som ska hända med mig när jag läser. Gäller både manus och böcker. Vilka tankar jag ska ha sen, när jag är klar, vad jag ska tänka på, tänka om texten - för att läsa någon annans manus betyder att de blir kvar, för att just det läsandet är annorlunda, det är nära och petigt, och ger mer än det tar.

5 kommentarer:

Kati sa...

Intressant frågeställning, och jag gillar ditt sätt att närma dig en ny text. :) Det var en bra fråga faktiskt. Vad vill den mig. Hur kommer den påverka mig. Jag antar att man ibland kan ana det redan i första stycket.

Sofia Fritzson sa...

Jag gillar ditt sätt att närma dig text! När jag närmar mig nya böcker brukar jag dra ut på det en stund, titta mycket på omslaget, läsa baksidestext och gärna läsa första meningarna och stycket flera gånger. En första gång är väl värd sin tid :)

Mia Skrifver sa...

Kati: Tror att jag helst vill att det ska bli riktigt tydligt hur en text påverkat mig först när jag kommit till slutet, men ja, jag tror att man behöver närma sig all text nyfiket och hoppas på att få något att tänka på.

Sofia: Precis, man behöver smaka på det nya för när man väl börjat läsa då är det annorlunda. Jag gör alltså som du, tittar och småknaprar på de där texterna innan jag kastar mig in.

carolastromstedt sa...

Det där sättet att närma sig ny text ska jag absolut ta till mig. Har aldrig tänkt i de banorna förut men jag gillade det direkt när jag läste om hur du gör. Tack för det :)

Mia Skrifver sa...

Vad kul! För jo, man får liksom tid på sig att få en mjukstart då.