fredag 13 maj 2016

Från båt till båt


Båten. Och det här är när allt är lugnt om än möjligen lite kvavt i luften. Något tryckande.
Vi hann simma och äta och skratta och prata.

Och sen knakade båtskrovet till när vi körde på grund. Jag har inga bilder för det var liksom inte bilder jag kunde ta. Jag har dem i huvudet. Hur vi rör oss från båtsida till båtsida då vågorna får båten att luta åt olika håll där på stenrevet. Det var inte hål i båten och nära till land och gruppen omkring mig var lugn och det här är en så jäkla häftig skrivgrupp att ska man gå på grund så helst med dem. 

Sen kom först en båt som plockade ombord oss och mycket snabbt kom sjöbevakningen. Och när de kom så blev det kvava än mer påtagligt. För de började med gevär. Siktat mot. Visserligen lades geväret snabbt undan men det fanns där.

Och sen fick vi byta båt igen, till sjöbevakningens. Sitta ner. Inte fota. Räknades. 

Det hela var sjukt på så många nivåer.

De personer som råkade illa ut är de som äger båten som gick på grund. För vad det än får för följder så är det pengar ingen vanlig människa i det här landet har idag.

Och vi fick byta ännu till en båt, en fiskarbåt med nät och stuff. Sen efter ungefär tre-fyra timmar kom vi i land igen. 

Möjligen kan jag nästa gång göra nåt annat än åka båt här. Men sen kan jag nog åka båt igen. 

Där i ljuslyktorna finns båten. I en liten hamn. Sen taxi till hotellet. 


Och här är Henrika och jag i lite skum belysning. 

Och morgonen efter är havet upprört. Inte ens storsimmarna har vågat sig i. 

Förresten så simmade jag alltså igår. Det var kallt men det är gjort och tydligen jinxade jag havsguden. 

Idag är sista dagen på denna ö. Vet inte riktigt vad som väntar. 

4 kommentarer:

skrivalasaleva sa...

Vilket drama ändå.
Låter som du har det bra annars, men att vattnet är kallt kan jag tänka :)

Mia Skrifver sa...

Om vi säger att jag har samlat en del intryck som jag inte hade väntat mig så är det väl ett milt sätt att uttrycka det på.

Susanne Olars sa...

Ett drama som kramar åt om hjärtat på många sätt. Skönt att ni hade varandra.

Mia Skrifver sa...

Och att vi hade varandra! Alltså en så superbt härligt grupp!