torsdag 2 juni 2016

De autentiska texterna

Skrivit in alldeles nästan autentiska texter idag. Alltså jag har ändrat saker i dem, namn till exempel. Och tidpunkt. Och nåt annat. Men det som skrivits har jag inte gjort så mycket åt, förkortat kanske.

Alltså det är breven. De där som jag ägnat en hel del tid åt att läsa igenom och fundera på hur jag ska använda dem. För de är på riktigt, det är sant, de har skrivit så där åt varann. Hoppats på det ena och det andra. De har saknat. De har frågat och inte vågat fråga. De har i några artiga fraser sagt så mycket så mycket.

Det har jag alltså bestämt att ska slinka in. Lite röster utifrån. Det där som jaget inte alltid vet att avhandlas. Det blir ganska magiskt det där, med de där eko-rösterna som jag sprider in. De där andra texterna.

Hur det växer alltså detta projekt. Jag blir lite andfådd över alltsammans. Hur något sant och inte så sant kan slingra sig in i varann och när det blir så rätt. Magkänslan mår bra vill jag lova.

5 kommentarer:

Susanne Olars sa...

När andfåddkänslan sätter in så kan du be excentriska tanten bjuda ut dig på en flaska champagne. Bara sådär. Jag har tänkt på henne sen du beskrev henne igår, och hur rolig hon skulle vara att hänga med. Själv skulle jag gärna göra henne sällskap :-D

Mia Skrifver sa...

Jag tror att hon helst dricker starkare drycker. Jag är rätt övertygad om att hon har cognac att förse mig med. Och jag tror att vi ska hänga rätt snart. Imorrn ungefär. För jo, jag vill absolut umgås mer med henne.

Pia Widlund sa...

Härligt när magkänslan är bra. Som Susanne skrev, kan det vara läge att fira!

carolastromstedt sa...

Vad spännande att förgångna röster får komma till tals igen. Låta dem få nytt liv och fylla i luckorna som breven inte förtäljer. Och cognacsdamen blev jag väldigt nyfiken på nu.

Mia Skrifver sa...

Pia: Ja man vill ju verkligen inte ha ont i magen...

Carola: Spännande är det och lite märkligt också att läsa sina släktingars brevväxling, det känns som om jag tränger mig på i något skört och så sätter jag igång och stampar och viftar med armarna tills porslinet ramlar och samtidigt står jag och skrattar glatt för det låter så härligt när det krasar.

Och nu ska jag ta itu med cognacsdamen, fast tror det är nattvard som gäller före cognac. Lite surt nattvardsvin ska hon få, tror jag. Men hon är inte att lita på, hon kanske vägrar...