tisdag 28 juni 2016

Filthatt i hett kök

Och rätt vad det är klämde jag en filthatt på tanten. En svart. Och hon har den på sig i det mycket heta köket. Man kan fråga sig varför.

Det gav mig orsak att fundera på hur hett det var i köket. För det var så hett att fönstren immat igen. Så hett att det blev svettigt. Att det var tungt att andas.

Och ändå alltså, filthatt. Bara för att tanten är som tanten är och just nu var det svart filthatt som hon hade på sig.

Det handlade faktiskt mindre om att fundera på tanten och mer om att göra nåt av miljön. Jag ville bara ha en orsak att beskriva hettan i köket och då blev kontrasten en filthatt.

Försöker helt enkelt hålla koll på hela miljön på något vis, alltså den övergripande, det som är väldigt mycket tiden, de olika platserna där personerna vistas, rummen och hur rum också är avtryck av personer och också de platser som är någon annanstans men som det talas om. Ofta handlar det om att hitta rätt kontrast för att beskriva, något som sticker ut och ger orsak att beskriva, det där man ser i miljön liksom.

Och jag vet att jag slarvat med miljön hittills, men får se över det sen, när jag går igenom nästa varv. Nu var det bara en så viktig del av det som skulle hända i scenen. Så en filthatt blev det.

4 kommentarer:

Susanne Olars sa...

En filthatt måste vara perfekt i ett ångande kök, håller hjärnan på plats och suger åt sig all fukt som annars skulle rinna ner i ögonen. (Kommer osökt att tänka på min gamle svärfar. Han använde långkalsonger, gärna dubbla, som skydd mot både vinterkyla och sommarhetta.) Jag tror du just har skapat en filthatts-trend! :-D

Mia Skrifver sa...

Åh, vad det där gör mig glad! Alltså, du sa nu precis det jag behövde höra, att det var liksom mer än ett infall jag fick, för infall var det ju, och då behöver man ju veta vad de beror på. Tack Susanne! Så perfekt, filthatt som svettband och hjärnförråd. Precis så!

Susanne Olars sa...

Vad roligt att mitt infall kunde stötta ditt infall! :-D

Mia Skrifver sa...

Visst är det. Jag är himla nöjd över alla dessa infall.